
[DE] Ban on Reporting on Stasi Activity Confirmed
IRIS 2010-5:1/14

Sebastian Schweda
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

Germany’s second public service television channel Zweites Deutsches Fernsehen
(ZDF) may no longer broadcast, in the form that was the subject of the action, a
remark by the Federal Commissioner for Stasi Documents that Gregor Gysi, the
leader of the Die Linke party in the Bundestag, “knowingly and deliberately”
reported to the Stasi on a critic of the GDR regime.

This was decided on 23 March 2010 by the Hanseatisches Oberlandesgericht
Hamburg (Hanseatic Court of Appeal - OLG, which confirmed the judgment of the
lower court. On 4 September 2009, the Landgericht Hamburg (Hamburg Regional
Court) had established in response to the action brought by Gysi that the
plaintiff’s general personality rights had been infringed and prohibited the
broadcasting of the report in issue. However, it did not forbid ZDF from ever
broadcasting the Federal Commissioner’s remark, stating that the channel had
neither agreed with it - but, rather, compared it to the plaintiff’s position on the
issue and therefore tried to get to the bottom of the matter - nor could it be made
liable as the disseminator of a public suspicion.

In its reasons for the judgment, the Regional Court only referred to the description
in the news programme “heute-journal” of 22 May 2008, in which ZDF made it
clear that the Federal Commissioner had only expressed an unproven suspicion
and that the circumstances had not been clarified. However, the court went on,
according to the principles established by the Bundesgerichtshof (Federal Court of
Justice) a report on a suspicion was only permissible when there was a significant
public interest in its dissemination, the circumstances had been carefully
researched, there were sufficient indications that the suspicion was factually
correct and that the case had been presented in a balanced way without it
resulting in the person concerned being convicted in advance. In the report,
however, the court ruled that the facts that might militate against the truth of the
Federal Commissioner’s remark had only been mentioned in brief and
incompletely. Finally, the report had accordingly been “insufficiently balanced and
frank”.

The Hanseatic Court of Appeal essentially agreed with this assessment. According
to information from ZDF, it stressed that there was a considerable public interest
in the question of whether Gysi had worked for the state security service at the
time of the GDR, but the channel should have questioned him on the remarks and

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



gone into his arguments in his defence in greater detail.

ZDF intends to examine the possibility of appealing against the decision, which is
not yet final.

Urteil des LG Hamburg (Az. 324 O 836/08) vom 4. September 2009

http://lrha.juris.de/cgi-
bin/laender_rechtsprechung/document.py?Gericht=ha&amp;nr=2819

Judgment of the Hamburg Regional Court (Case 324 O 836/08) of 4 September
2009

Pressemitteilung des ZDF zum Urteil des Hanseatischen OLG Hamburg
vom 23. März 2010

http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/2/0,3672,8059170,00.html

ZDF press release on the Hanseatic Court of Appeal’s judgment of 23 March 2010

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://lrha.juris.de/cgi-bin/laender_rechtsprechung/document.py?Gericht=ha&amp;nr=2819
http://lrha.juris.de/cgi-bin/laender_rechtsprechung/document.py?Gericht=ha&amp;nr=2819
http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/2/0,3672,8059170,00.html


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


