% IRIS Merlin

=

[BE] Flemish Community: Public Broadcaster, Shocking
Images and Product Placement

IRIS 2010-5:1/9

o . ~ Hannes Cannie
Department of Communication Sciences / Center for Journalism Studies, Ghent

University

In two recent decisions, both chambers of the Vlaamse Regulator voor de Media
(Flemish Regulator for the Media - monitoring and enforcement of media
regulation) condemned the public broadcasting corporation VRT for breach of the
Flemish media regulation.

On 19 January 2010, the Kamer voor Onpartijdigheid en Bescherming van
Minderjarigen (Chamber for Impartiality and the Protection of Minors) rendered a
decision regarding the transmission of a trailer around 8 p.m., just before the
beginning of the family series ‘Dieren in Nesten’ (freely translated, ‘Animals in
Trouble’). This series follows the adventurous practices of some vets and,
according to the plaintiff, both his children, who are five and seven years of age,
are loyal viewers of it. The trailer in question displayed images of a murder by
way of a gunshot to the forehead and of a transparent body bag which was
unzipped, revealing the head of a deceased person, the face clearly injured.
Article 42 of the new Flemish Media Decree prohibits linear television
broadcasters from transmitting any programmes that could cause serious
detriment to the physical, mental or moral development of minors, particularly
programmes containing pornographic scenes or unnecessary violence (first
indent). This provision also applies to announcements of programmes (fourth
indent). The broadcaster can avoid violating this provision only where it is
ensured, by selecting the time of the broadcast or by any technical measure, that
minors in the area covered by the service will not normally hear or see such
broadcasts (second indent). The Chamber considered that displaying horrifying or
shocking images can exert a negative influence on the physical, mental or moral
development of minors and that the VRT should have been aware of the fact that
it was not guaranteed, given that the transmission took place just before a family
series, that children and young people would normally not see this trailer.
Therefore, it concluded a breach of Article 42 of the Decree, but nevertheless
decided in the end that there was no reason to impose a sanction, given that the
transmission was said to be the result of a communication error and that the
broadcaster made its excuses to the plaintiff and proceeded with taking measures
to guarantee that, in future, spots that display images that could be harmful to
minors will not be transmitted before, during or immediately after a family
programme.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

On 15 March 2010, the Regulator again found a breach by the public broadcaster
VRT, this time of the regulation on product placement. On the Sunday morning
information programme ‘De Zevende Dag’ (freely translated, ‘The Seventh Day’),
a report, which lasted two and a half minutes, was included on the presentation of
the new sports collection of the famous lingerie label Marie-Jo. The product itself
was mentioned and shown several times, while during the entire report various
items from the collection were prominently displayed. The well-known Belgian
tennis player Yanina Wickmayer, who is the ‘face’ of the new collection, used the
interview to express her admiration for Marie-Jo. The Algemene Kamer (General
Chamber) considered the combination of the visual elements and the auditory
contributions to have a clear promotional value that could only be in favour of
Marie-Jo. It judged Marie-Jo’s cooperation with the programme to be a form of
prop placement, an allowable type of product placement (Article 99, 2° of the
Media Decree), as Marie-Jo provided the VRT with a location in which to film and
with various products. The first paragraph of Article 100 of the new Flemish Media
Decree prohibits programmes that contain product placement from encouraging
the viewer to purchase or lease goods or services, specifically by recommending
these products or services (2°). In addition, the product or the service in question
cannot benefit from undue prominence (3°). The Chamber judged that the label
Marie-Jo had benefited from undue prominence, given the multiple display of the
products in question, and that the interview with Yanina Wickmayer, during which
she develops a purely promotional argumentation in favour of Marie-Jo, directly
encourages the viewer to purchase those products. As a consequence, the
Regulator decided to impose a fine amounting to EUR 5,000.

ZAAK KURT LAMBRECHTS t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP
(dossier nr. 2009/0497) BESLISSING nr. 2010/006, 19 januari 2010

http://www.vlaamserequlatormedia.be/media/12072/2010-006.pdf

Kurt Lambrechts vs. NV VRT, 19 January 2010 (No 2010/006)

ZAAK VAN VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP (dossier nr.
2010/0502) BESLISSING nr. 2010/015, 15 maart 2010

http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/12461/2010 015.pdf

VRM vs. NV VRT, 15 March 2010 (No 2010/015)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/12072/2010-006.pdf
http://www.vlaamseregulatormedia.be/media/12461/2010_015.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



