
[CH] Controversial Commercial Broadcast after 16 Years
IRIS 2010-3:1/10

Franz Zeller
Federal Office of Justice, FOJ

At the end of January 2010, Schweizer Fernsehen broadcast an advertisement by
the Verein gegen Tierfabriken (VgT) three times, thus bringing an end to a 16-
year legal dispute. In January 1994, the VgT had asked the Schweizerische Radio-
und Fernsehgesellschaft (Swiss radio and television corporation - SRG) to
broadcast its spot, which attempted to raise awareness of the cruel treatment of
pigs and to urge viewers to eat less meat. However, SRG's subsidiary, publisuisse
SA, refused this request on the grounds that the spot infringed the ban on political
advertising on television. This was followed by a legal battle in which the Swiss 
Bundesgericht (Federal Court) and the European Court of Human Rights (ECHR)
were each involved on three separate occasions.

Following the ECHR's third ruling in the case of 30 June 2009 (see IRIS 2009-10:
4), the Swiss Bundesgericht ruled in the VgT's favour. In a judgment of 4
November 2009, the highest Swiss court granted the VgT's (second) appeal. In the
grounds for its decision, the Bundesgericht held that the disputed spot did not
represent banned political advertising on television. It departed from its earlier
view, expressed in 2002, that the VgT would need to take the case to a civil court.
It ruled that the SRG must take its decision into account with immediate effect
and offer a solution within a reasonable period of time. If it failed to do so, the
broadcasting regulator (the Bundesamt für Kommunikation - Federal
Communications Office) would need to consider measures under licensing law.

The SRG subsequently agreed to broadcast the spot. The version that was finally
shown in January 2010 differed in two ways from the original spot which the VgT
had asked to be broadcast in 1994 and which the various courts had ruled on:

- Firstly, the VgT added a text that was shown on screen and read out at the
beginning of the spot. This text mentioned the ECHR judgment and criticised the
"censure" by Schweizer Fernsehen, to which the minister responsible and the 
Bundesgericht had given their blessing.

- Secondly, the VgT removed part of the original spot because Swiss rules on pig-
keeping had changed since the pictures were filmed. It therefore omitted a
section containing claims that pigs would be "forced to keep still" and "crammed
full of medicines" throughout their lives.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



Urteil des Bundesgerichts 2F_6/2009 vom 4. November 2009

http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=04.11.2009_2F_6/2009

Judgment 2F_6/2009 of the Federal Court, 4 November 2009

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=04.11.2009_2F_6/2009


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


