
European Court of Human Rights: Case of Financial
Times a.o. v. UK
IRIS 2010-2:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

Eight years ago the British courts decided in favour of a disclosure order in the
case of Interbrew SA v. Financial Times and others. The case concerned an order
against four newspapers (FT, The Times, The Guardian and The Independent) and
the news agency Reuters to deliver up their original copies of a leaked and
(apparently) partially forged document about a contemplated takeover by
Interbrew (now: Anheuser Bush InBev NV) of SAB (South African Breweries). In a
judgment of 15 December 2009, the European Court of Human Rights (Fourth
Section) came to the conclusion that this disclosure order constituted a violation
of the right of freedom of expression and information, which includes press
freedom and the right of protection of journalistic sources, as protected by Article
10 of the European Convention of Human Rights.

On the basis of a leaked report by a person X and further investigations by
journalists, the British media in November and December 2001 reported that
Interbrew (now: Anheuser Bush InBev NV) had been plotting a bid for SAB. The
media coverage had a clear impact on the market on shares of Interbrew and
SAB, with Interbrew’s share price decreasing, while both the share price and the
volume of SAB’s shares traded obviously increased. At the request of Interbrew,
the High Court on 19 December 2001 ordered delivery up of the documents under
the so-called Norwich Pharmacal principle. This principle implies that if a person
through no fault of his own becomes involved in the wrongdoing of others so as to
facilitate that wrongdoing, he comes under a duty to assist the person who has
been wronged by giving him full information and disclosing the identity of the
wrongdoer. The four newspapers and the news agency were ordered not to alter,
deface, dispose or otherwise deal with the documents received by person X and
to deliver up the documents to Interbrew’s solicitor within 24 hours. The
newspapers and Reuters appealed, but the disclosure order was confirmed by the
Court of Appeal. In the London Court’s judgment it was emphasised that what
mattered critically in this case was the source’s purpose: “It was on any way a
maleficent one, calculated to do harm whether for profit or for spite, and whether
to the investing public or Interbrew or both.” The public interest in protecting the
source of such a leak was considered not sufficient to withstand the
countervailing public interest in letting Interbrew seek justice in the courts against
the source. It was also underlined that there is “no public interest in the
dissemination of falsehood”, as the judge had found that the document, leaked by

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



person X to the media, was partially forged. The Court of Appeal said: “While
newspapers cannot be asked to guarantee the veracity of everything they report,
they in turn have to accept that the public interest in protecting the identity of the
source of what they have been told is disinformation may not be great.”
Accordingly, the Court of Appeal dismissed the appeals. On 9 July 2002, the House
of Lords refused the newspapers leave to appeal, following which Interbrew
required that the newspapers and Reuters comply with the court order for
delivery up of the documents. The newspapers and Reuters however continued to
refuse to comply and applied to the European Court of Human Rights, arguing
that their rights under Article 10 of the Convention had been violated.

The European Court of Human Rights came to the conclusion that the British
judicial authorities in the Interbrew case did indeed neglect the interests related
to the protection of journalistic sources, by overemphasising the interests and
arguments in favour of source disclosure. The Court accepted that the disclosure
order in the Interbrew case was prescribed by law (Norwich Pharmacal and
Section 10 of the Contempt of Court Act 1981) and was intended to protect the
rights of others and to prevent the disclosure of information received in
confidence, both of which are legitimate aims. The Court however did not consider
the disclosure order to be necessary in a democratic society. First, the Court in
general terms reiterated that freedom of expression constitutes one of the
essential foundations of a democratic society and that, in that context, the
safeguards guaranteed to the press are particularly important: “protection of
journalistic sources is one of the basic conditions for press freedom. Without such
protection, sources may be deterred from assisting the press in informing the
public on matters of public interest. As a result, the vital “public watchdog” role of
the press may be undermined and the ability of the press to provide accurate and
reliable reporting may be adversely affected” (§59). Disclosure orders in relation
to journalistic sources have a detrimental impact not only on the source in
question, whose identity may be revealed, but also on the newspaper against
which the order is directed, whose reputation may be negatively affected in the
eyes of future potential sources by the disclosure, and on the members of the
public, who have an interest in receiving information imparted through
anonymous sources and who are also potential sources themselves. The Court
accepted that it may be true that the public perception of the principle of non-
disclosure of sources would suffer no real damage when overridden in
circumstances where it is clear that a source was acting in bad faith with a
harmful purpose and disclosed intentionally falsified information. The Court made
clear however that domestic courts should be slow to assume, in the absence of
compelling evidence, that these factors are present in any particular case. The
Court emphasised most importantly that “the conduct of the source can never be
decisive in determining whether a disclosure order ought to be made but will
merely operate as one, albeit important, factor to be taken into consideration in
carrying out the balancing exercise required under Article 10 §2” (§63).

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



Applying these principles to the Interbrew case. the European Court of Human
Rights came to the conclusion that the British Courts had given too much weight
to the alleged bogus character of the leaked document and to the assumption
that the source had acted mala fide. While the Court considered that there may
be circumstances in which the source's harmful purpose would in itself constitute
a relevant and sufficient reason to make a disclosure order, the legal proceedings
against the four newspapers and Reuters did not allow X's purpose to be
ascertained with the necessary degree of certainty. The Court therefore did not
place significant weight on X's alleged purpose in the present case, but did clearly
emphasise the public interest in the protection of journalistic sources. The Court
accordingly found that Interbrew's interests in eliminating, by proceedings against
X, the threat of damage through future dissemination of confidential information
and in obtaining damages for past breaches of confidence were, even if
considered cumulatively, insufficient to outweigh the public interest in the
protection of journalists' sources. The judicial order to deliver up the report at
issue was considered to constitute a violation of Article 10 of the Convention. The
European Court was unanimous in its judgment, although it took the Court seven
years to come to its conclusion.

Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case
of Financial Times v. The United Kingdom, Application no. 821/03 of 15
December 2009

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-96157

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-96157


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 4


