% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Case of Manole a.o. v
Moldova

IRIS 2009-10:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights found that from February 2001 until
September 2006 the Moldovan authorities violated freedom of expression by not
sufficiently guaranteeing the independence of Teleradio-Moldova (TRM), the
State-owned broadcasting company, which became a public broadcasting
company in 2002. Nine journalists, editors and producers, who were all employed
by TRM during that period, complained that the public broadcasting company was
subjected to political control by the government and the ruling political party, with
a lack of guarantees of pluralism in its editorial policy and news and information
programmes. Relying on Article 10 of the European Convention, they complained
that as journalists at TRM they were subjected to a censorship regime. They also
claimed that the political control over news and political information worsened
after February 2001, when the Communist Party won a large majority in
Parliament: senior TRM management was replaced by those who were loyal to the
Government, only a trusted group of journalists were used for reports of a political
nature, which where then edited to present the ruling party in a favourable light,
other journalists were reprimanded, interviews were cut and programmes were
taken off the air, while opposition parties were allowed only very limited
opportunities to express their views. After a strike by TRM journalists protesting
against the government’s media policy and control over TRM, a large number of
journalists were not retained in their posts during a structural reorganisation of
TRM. The journalists claimed that they were dismissed for political reasons and
appealed the decision in court. They were unsuccessful, however. In the
meantime, a number of reports by international organisations and non-
governmental organisations, such as the Council of Europe, the OSCE and the
Moldovan Centre for Independent Journalism (1JC), affirmed that domestic law in
Moldova did not sufficiently guarantee the independence of editorial policy at TRM
and that the political parties of the opposition were not adequately represented in
TRM news and information programmes. The nine journalists lodged an
application with the European Court in March 2002, arguing that their right to
freedom of expression had been violated, due to the censorship regime imposed
on them. They also claimed that the Moldovan State had not discharged its
positive obligations under Article 10, because it had failed to enact legislation
which would offer safeguards against abusive interferences by public authorities.

In its judgment, the European Court took as the starting point of its reasoning the
fundamental truism that there can be no democracy without pluralism. A situation

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



£

ﬁqﬁﬁjms Merlin

whereby a powerful economic or political group in a society is permitted to obtain
a position of dominance over the audiovisual media and thereby exercise
pressure on broadcasters and eventually curtail their editorial freedom
undermines the fundamental role of freedom of expression in a democratic
society, as enshrined in Article 10 of the Convention, in particular where it serves
to impart information and ideas of general interest, which the public is moreover
entitled to receive. The Court further observed that it is the State itself that must
be the ultimate guarantor of pluralism and that the State has a duty to ensure
that the public has access through television and radio to impartial and accurate
information and a range of opinions and comments, reflecting the diversity of
political outlook within the country. Journalists and other professionals working in
the audiovisual media should not be prevented from imparting this information
and commentary. Furthermore, it is indispensable for the proper functioning of
democracy that a (dominant) public broadcaster transmits impartial, independent
and balanced news, information and comment and, in addition, provides a forum
for public discussion in which as broad a spectrum as possible of views and
opinions can be expressed. The Court concluded, on the basis of the evidence and
reports by the Council of Europe, the OSCE and IJC, that there was a significant
bias towards reporting on the activities of the President and the Government in
TRM'’s television news and other programming and that this policy by TRM had
indeed affected the applicants as journalists, editors and producers at TRM. The
Court also found that domestic law from February 2001 onwards did not provide
any qguarantee of political balance in the composition of TRM’s senior
management and supervisory body nor any safeguard against interference from
the ruling political party in the bodies’ decision-making and functioning. Also,
after 2002, there was no safeguard to prevent 14 of the 15 members of the
Observers’ Council being appointees loyal to the ruling party, despite the fact that
this Council was precisely responsible for appointing TRM’s senior management
and monitoring its programmes for accuracy and objectivity. In the light, in
particular, of the virtual monopoly enjoyed by TRM over audiovisual broadcasting
in Moldova, the Court found that the Moldovan State authorities failed to comply
with their positive obligation. The legislative framework throughout the period in
question was flawed: it did not provide sufficient safeguards against the control of
TRM's senior management, and thus its editorial policy, by the political organ of
the Government. As Moldovan law did not provide any mechanism or effective
domestic remedy to challenge at the national level the administrative practice of
censorship and political control over TRM, the Court also rejected the Moldovan
Government’s objection that the applicants had not exhausted the remedies
available to them under national law, as required by Article 35 para. 1 of the
Convention. On that basis, the Court found a violation of Article 10 of the
Convention.

Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case
of Manole a.o. v Moldova, Application no. 13936/02 of 17 September

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



@

t%'- RIS Merlin

2009

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-94075

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



