£

T
i

% IRIS Merlin

[GB] Attempt to remove limits on television licence
ownership by newspaper group fails

IRIS 1996-6:1/26

Tony Prosser
University of Bristol Law School

During the passage of the UK Broadcasting Bill, an attempt was made to change
the provisions in the Bill prohibiting ownership of more than 20% of a Channel 3
licence holder by newspaper groups with more than 20% of national newspaper
circulation. The effect of the provisions is to exclude Rupert Murdoch's News
International, and the Mirror Groups from extending their participation in Channel

3.

Proposals to lift the restriction were supported by two junior ministers and by the
Labour opposition (which has traditionally been supported by the Mirror Group).
The Government however decided to resist the amendment and it was defeated.

Fuller information on the Bill will be provided when it becomes law. For details of
the attempt to amend it, see Financial Times, 17 May 1996, 21 May 1996.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



