
[DE] ARD lodges complaint against private television
broadcaster PRO SIEBEN on contravention of
regulations on advertising time
IRIS 1996-6:1/25

Wolfgang Closs
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

The regional broadcasting corporations grouped together in ARD have jointly
lodged a complaint against the private television broadcaster PRO SIEBEN with
the Regional Court in Stuttgart because the broadcaster regularly contravenes the
regulation on advertising time contained in paragraph 4 of the Agreement
between the Federal States on broadcasting in united Germany (RfStV) when
broadcasting films. Under this provision, films and television films other than
series, light entertainment and documentaries, and lasting more than 45 minutes
may only be interrupted once in any one complete 45-minute period. The
supplementary advertising guidelines agreed by the conference of directors of the
regional media corporations on 26.01.1993 provide that films lasting more than
45 minutes may be interrupted twice for a 90-minute programme and three times
for one longer than 110 minutes.

According to ARD the broadcaster PRO SIEBEN contravenes the net principle
stipulated in the Agreement between the Federal States on broadcasting in united
Germany, according to which advertising breaks should not be taken into account
in calculating the length of a film. The public-sector broadcaster finds itself
disadvantaged as regards competition as a result.

PRO SIEBEN invokes Article 11, paragraph 3 of the EC Directive on "Television
without Frontiers" which uses the gross principle, ie including advertising breaks
in the total broadcasting time. The broadcaster refers in its defence to a judgment
of the Upper Administrative Court in Coblence sitting in urgent matters (case of
the Rhineland-Palatinate central office for private broadcasting v. SAT 1; judgment
of 3 March 1994), in which the Court of the preliminary proceedings held that the
legal position was unclear and that in view of the relevant regulation contained in
the EC Directive on "Television without Frontiers" the case would probably have to
be settled by the European Court of Justice (ECJ).

ARD lodged a complaint against this, claiming that in the ECJ judgment in the case
between Leclerc and Siplac on 9.02.1995 it was held that the EC Directive on
"Television without Frontiers" conceded the possibility of allowing stricter national
conditions for purely domestic circumstances. Thus it was established that Article
26, paragraph 4 of the RfStV did not contravene the higher-ranking Community
legislation.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


