% IRIS Merlin

[DE] DSF Cleared of Surreptitious Advertising

IRIS 2009-6:1/13

Christian Mohrmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/Brussels

In a ruling of 5 March 2009, the Bayerische Verwaltungsgericht Mdinchen
(Bavarian Administrative Court, Munich - VG, case no. M 17 K 07.5805) decided
that DSF Deutsches Sportfernsehen GmbH did not breach the ban on surreptitious
advertising in its broadcast of the programme PartyPoker-Football & Poker
Legends Cup on 22 November 2006.

The programme featured a poker tournament. On the poker table, the words
"PartyPoker.com Football & Poker Legends Cup" were printed in large letters.
They were visible for a total of 16 of the 44 minutes of transmission time, which
the Bayerische Landeszentrale fur Neue Medien (Bavarian New Media Office -
BLM) considered to be a form of surreptitious advertising. Such advertising is
banned in Germany under Art. 7(6) of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State
Broadcasting Agreement - RStV), which states that surreptitious advertising
occurs when goods, services, etc. are deliberately mentioned or portrayed for
advertising purposes of which the general public may be unaware (see Art. 2(2)(6)
RStV).

The VG did not deem the screening of these words to be surreptitious advertising.
It thought that it could not be proven that DSF had intended to advertise. In
individual cases, such an intention should be positively established as an element
of the facts, generally through circumstantial evidence, which was not produced
in this case. An essential reason for drawing this conclusion was the fact that no
payment had been made and that there was no proof that reduced licence fees
had been paid. Another reason for concluding that there was no intention to
advertise was the fact that, under the licence agreement with the programme
producer, DSF was not authorised to adapt the programme in order to make the
advertisement unrecognisable.

The BLM had argued that the programme could have been adapted afterwards
because the tournament was not broadcast live. It fundamentally criticised the
DSF's arguments, claiming that they were ultimately based on the fact that the
tournament had taken place abroad and that a local broadcaster and sponsor had
deliberately edited the television coverage in such a way that the advertising was
clearly visible for long periods. It argued that, in such cases, the broadcaster
should not be allowed to lay the blame on foreign producers, but should assume
responsibility itself. The court disagreed.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



