
[DE] "Sex and the City" Broadcast Broke Youth
Protection Rules
IRIS 2009-5:1/17

Meike Ridinger
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

The Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative Court - VG) has decided that
the private television channel ProSieben broke youth protection legislation by
broadcasting the episode "Three's a Crowd" of the series "Sex and the City" at
6p.m., and rejected the broadcaster's appeal against the objections raised by the
Medienanstalt Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg Media Authority - MABB).

The Kommission für Jugendmedienschutz (Commission for the protection of young
people in the media - KJM) considered the episode to be likely to harm the
development of children under 12 within the meaning of the
Jugendmedienschutzstaatsvertrag (Inter-State Agreement on the protection of
young people in the media - JMStV) and ruled that, in future, it should only be
broadcast after 8 p.m. ProSieben argued that the Freiwillige Selbstkontrolle der
Filmwirtschaft (the film industry's voluntary self-monitoring body - FSK) had
granted an "over 12" certificate for this edited version of the series. The
Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen (the television industry's voluntary self-
monitoring body - FSF) had also granted applications for 42 episodes of the series
to be shown during the daytime; the broadcaster claimed that this meant the
whole series could be broadcast in the daytime schedule. It also argued that the
episode concerned did not harm the psychosocial and psychosexual development
of children, since it did not contain any visual portrayal of sexual themes and the
words used were a common part of young people's vocabulary.

The VG disagreed. It held that the certificate issued by the FSK did not mean that
this version of the episode could be broadcast in the early evening schedule, for
which an "over 6" or "no age restriction" certificate would be required. Moreover,
requests to the FSF to examine individual episodes did not signify that the whole
series could be shown during the daytime. Incidentally, ProSieben had previously
submitted two different edited versions of the episode in question to the FSF and
been denied permission to show them before 8p.m. The episode had been likely
to harm the development of children in the sense of the JMStV. It was true that,
when evaluating this question, the defendant had no leeway at all. Nevertheless,
the KJM was an expert body whose decisions could only be appealed if they were
implausible, inconsistent or based on inaccurate information. With this in mind,
the plaintiff's objections were not sufficient to cast doubt on the KJM's evaluation.
In particular, it had failed to take into account that, as far as the language used
was concerned, it was not just 12-year olds, but much younger children who could

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



be affected.

Urteil des Verwaltungsgericht Berlin vom 28. Januar 2009 (Az. VG 27 A
61.07)

http://www.telemedicus.info/urteile/684-VG-27-A-61.07.html

Ruling of the Berlin Administrative Court, 28 January 2009 (case no. VG 27 A
61.07)

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.telemedicus.info/urteile/684-VG-27-A-61.07.html


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


