% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Case of Times
Newspapers Ltd. (nos. 1 and 2) v. UK

IRIS 2009-5:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights has held unanimously that there had been
no violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights in the case
of Times Newspapers v. the UK, because the British courts’ finding that the Times
Newspapers Ltd had libelled G.L. by the continued publication on its Internet site
of two articles did not represent a disproportionate restriction on the newspaper’s
freedom of expression.

The applicant in this case, Times Newspapers Ltd, is the owner and publisher of
The Times newspaper, registered in England. It published two articles, in
September and October 1999 respectively, reporting on a massive money-
laundering scheme carried out by an alleged Russian mafia boss, G.L., whose
name was set out in full in the original article. Both articles were uploaded onto
The Times website on the same day as they were published in the paper version
of the newspaper. In December 1999, G.L. brought proceedings for libel against
the Times Newspapers Ltd, its editor and the two journalists who signed the two
articles printed in the newspaper. The defendants did not dispute that the articles
were potentially defamatory, but contended that the allegations were of such a
kind and seriousness that they had a duty to publish the information and the
public had a corresponding right to know. While the first libel action was
underway, the articles remained on The Times website, where they were
accessible to Internet users as part of the newspaper’s archive of past issues. In
December 2000, G.L. brought a second action for libel in relation to the continuing
Internet publication of the articles. Following this, the defendants added a notice
to both articles in the Internet archive announcing that they were subject to libel
litigation and were not to be reproduced or relied on without reference to the
Times Newspapers Legal Department.

Times Newspapers subsequently argued that only the first publication of an article
posted on the Internet should give rise to a cause of action in defamation and not
any subsequent downloads by Internet readers. Accordingly, Times Newspapers
submitted, the second action had been commenced after the limitation period for
bringing libel proceedings had expired. The British courts disagreed, holding that,
in the context of the Internet, the common law rule according to which each
publication of a defamatory statement gives rise to a separate cause of action
meant that a new cause of action accrued every time the defamatory material

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



HEEH]

E‘IT

IRIS Merlin

was accessed (“the Internet publication rule”).

Relying on Article 10 (freedom of expression) of the Convention, the Times
Newspapers Ltd complained before the Strasbourg Court that the Internet
publication rule breached its freedom of expression by exposing them to
ceaseless liability for libel. The European Court noted that while Internet archives
were an important source for education and historical research, the press had a
duty to act in accordance with the principles of responsible journalism, including
by ensuring the accuracy of historical information. Further, the Court observed
that limitation periods in libel proceedings were intended to ensure that those
defending actions were able to defend themselves effectively and that it was, in
principle, for contracting States to set appropriate limitation periods. The Court
considered it significant that, although libel proceedings had been commenced in
respect of the two articles in question in December 1999, no qualification was
added to the archived copies of the articles on the Internet until December 2000.
The Court noted that the archive was managed by the applicant itself and that the
domestic courts had not suggested that the articles be removed from the archive
altogether. Accordingly, the Court did not consider that the requirement to publish
an appropriate qualification to the Internet version of the articles constituted a
disproportionate interference with the right to freedom of expression. There was
accordingly no violation of Article 10.

Having regard to this conclusion, the Court did not consider it necessary to
consider the broader chilling effect allegedly created by the Internet publication
rule. It nonetheless observed that, in the present case, the two libel actions
related to the same articles and both had been commenced within 15 months of
the initial publication of the articles. The Times Newspaper’s ability to defend
itself effectively was therefore not hindered by the passage of time. Accordingly,
the problems linked to ceaseless liability did not arise. However, the Court
emphasised that, while individuals who are defamed must have a real opportunity
to defend their reputations, libel proceedings brought against a newspaper after
too long a period might well give rise to a disproportionate interference with the
freedom of the press under Article 10 of the Convention.

Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case
of Times Newspapers Ltd. (nos. 1 and 2) v. United Kingdom, Application
no. 3002/03 and 23676/03 of 10 March 2009

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-91706

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-91706

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



