
[BE] RTL Group Wins Battle against the CSA
IRIS 2009-4:1/4

Philippe Laurent & Olivier Sasserath
Marx, Van Ranst, Vermeersch & Partners

In its decision of 15 January 2009, the Conseil d’Etat (Belgian administrative
court) repealed the decision of the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (audiovisual
regulatory body of the French-speaking Community - CSA ) of 29 November 2006,
which ruled that “since 1 January 2006, the S.A. TVi has been broadcasting RTL-
TVi and Club-RTL services, of which it is the editor, without authorisation” and
which imposed a fine of EUR 500,000 on TVi.

The case featured the CSA on one side and CLT-UFA, a Luxembourgish
broadcasting company, and its Belgian subsidiary TVi, a broadcasting company
under Belgian law which broadcast programmes on the RTL-TVi and Club-RTL TV
networks, on the other.

Up until 2005, TVi had always sought (and obtained) a licence from the CSA for its
broadcasting activities in Belgium. However, in October 2005, TVi decided not to
renew this licence, since it had already received a licence from Luxembourg.
Indeed, in 2005, the Luxembourgish government granted CLT-UFA a licence, valid
until the end of 2010, to broadcast its channels “of international reach”, these
being RTL-TVi and Club-RTL. From that point onwards, TVi and CLT-UFA claimed
that the editorial activities concerning RTL-TVi and Club RTL had been transferred
from TVi to CLT-UFA and that consequently no Belgian licence was necessary for
the broadcasting of these channels.

The CSA came to the opposite conclusion in its decision of 29 November 2006.
According to the CSA, the channels were still edited by TVi, since the editorial
decisions were taken in Belgium by that company. Consequently, it imposed a
fine of EUR 500,000 on TVi for broadcasting without a licence. TVi and CLT-UFA
filed an appeal before the Conseil d’Etat against the ruling.

The Conseil d’Etat based its reasoning on the provisions of the Television without
Frontiers (TwF) Directive (Directive 89/552/EEC) and on the principle of the free
movement of services. Under the provisions of the TwF Directive, broadcasts are
submitted to the control of one authority, designated in accordance with the
“country of origin” rule. Practical criteria are listed in the Directive: for example, if
a broadcaster has its head office in one Member State, but editorial decisions on
programme schedules are taken in another Member State, it shall be deemed to
be established in the Member State where a significant part of the workforce

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



involved in the pursuit of the television broadcasting activity operates (Article 2 of
the TwF Directive).

However, the Conseil d’Etat did not assess whether the CSA had correctly applied
the criteria contained in the TwF Directive. It merely noted that the CSA did not
dispute the fact that RTL-TVi and Club RTL were covered by a Luxembourgish
licence. Therefore, it ruled that the CSA could not assess whether the Grand
Duchy of Luxembourg had exceeded its jurisdiction by granting a licence to a
broadcaster not established on its national territory: the decision to grant a
licence could only be challenged through the appropriate diplomatic or
jurisdictional channels, but not incidentally during proceedings intended to
impose a fine on a broadcaster, which - to the extent that the Luxembourgish
licence is valid - does not need to seek further authorisation in a different Member
State.

Therefore, according to the Conseil d’Etat, the CSA could not rule that "[the CSA]
must check whether that licence allows the legal operation of the services
concerned", that "the sole existence of a licence issued by another Member State
is not sufficient to conclude that the alleged lack of a licence in the French
Community of Belgium is unlawful" and that "we need to check whether the
licence was granted by the Member State that has jurisdiction over the editor of
the services in question”. By doing so, the CSA in effect denied any validity, or at
least any effect, vis-à-vis third parties, to the licence granted by the
Luxembourgish authorities. The Conseil d’Etat underlined that this exceeds the
authority of the CSA; indeed, if the broadcasting is authorised by the
Luxembourgish authorities - whether lawfully or not - the broadcaster benefits
from the principle of the free movement of services within the European Union
and no authority of another Member State can subject them to further
authorisation proceedings for distribution in its territory.

Accordingly, the Conseil d’Etat decided to repeal the CSA decision.

SA TVi et S.A. de droit luxembourgeois CLT-UFA c. CSA, Conseil d’État,
section du contentieux administrative, arrêt n°189.503, 15 janvier 2009

S.A. TVi and S.A. CLT-UFA (company under Luxembourgish law v CSA, Belgian
Administrative Supreme Court, judgment n°189.503, 15 January 2009

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


