
European Court of Human Rights: Case of TV Vest SA
and Rogaland Pensjonistparti v Norway
IRIS 2009-3:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

On 11 December 2008, the European Court of Human Rights delivered a
judgment regarding a ban on political advertising on television. The crucial
question the Court had to decide was whether a blanket ban on political
advertisements on TV, as it was applied in Norway, was to be considered
“necessary in a democratic society'” within the meaning of Article 10 of the
European Convention on Human Rights. In principle, there is little scope under
Article 10 of the Convention for restrictions on political speech or on debate on
questions of public interest. However, a ban on paid political advertisements on
TV exists in many countries in Europe, such as the UK, Sweden, Denmark, France,
Belgium and Norway. According to Art. 3, 1 (3) of the Norwegian Broadcasting Act
1992, broadcasters “cannot transmit advertisements for life philosophy or political
opinions through television”. The Court has now decided unanimously that an
application of this ban was in breach of Article 10 of the Convention.

The case goes back to the application by TV Vest AS Ltd., a television company in
Stavanger, on the west coast of Norway, and the regional branch of a Norwegian
political party, Rogaland Pensjonistparti (the Rogaland Pensioners Party). A fine
was imposed on TV Vest for broadcasting adverts for the Pensioners Party, in
breach of the Broadcasting Act. This fine had been imposed by the Statens
medieforvaltning (State Media Administration) and had been confirmed by the
Høyesterett (Supreme Court), which found, inter alia , that allowing political
parties and interest groups to advertise on television would give richer parties
and groups more scope for marketing their opinions than their poorer
counterparts. The Supreme Court also maintained that the Pensioners Party had
many other means available to put across its message to the public. The
Pensioners Party had argued that it was a small political party, representing only
1.3 % of the electorate, without powerful financial means or support from strong
financial groups, that it seldom got any focus in editorial television broadcasting
and, thus, had a real need to establish direct communication between itself and
the electorate. The Party was never identified either in national or local opinion
polls.

The European Court said that to accept that the lack of consensus in Europe
regarding the necessity to ban political advertisements on TV spoke in favour of
granting States greater discretion than would normally be allowed in decisions

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



with regard to restrictions on political debate. The Court however came to the
conclusion that the arguments in support of the prohibition in Norway, such as the
safeguarding of the quality of political debate, guaranteeing pluralism,
maintaining the independence of broadcasters from political parties and
preventing powerful financial groups from taking advantage through commercial
political advertisements on TV were relevant, but not sufficient, reasons to justify
the total prohibition of this form of political advertising. The Court especially
noted that the Pensioners Party did not come within the category of parties or
groups that had been the primary targets of the prohibition. In contrast to the
major political parties, which were given a large amount of attention in the edited
television coverage, the Pensioners Party was hardly ever mentioned on
Norwegian television. Therefore, paid advertising on television had become the
only way for the Party to get its message across to the public through that type of
medium.

The Court was not persuaded that the ban had the desired effect and it explicitly
rejected the view expounded by the Norwegian Government that there was no
viable alternative to a blanket ban. In the Court's view, there was no reasonable
relationship of proportionality between the legitimate aim pursued by the
prohibition on political advertising and the means employed to achieve that aim.
The restriction that the prohibition and the imposition of the fine entailed on the
applicants' exercise of their freedom of expression could not therefore be
regarded as having been necessary in a democratic society. Accordingly, there
had been a violation of Article 10 of the Convention.

Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of
TV Vest SA and Rogaland Pensjonistparti v Norway, Application no.
21132/05 of 11 December 2008

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-90235

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-90235


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


