% IRIS Merlin

[SK] Broadcaster Fined for Paraphrasing Interior
Minister

IRIS 2009-2:1/31

Jana Markechova
Markechova Law Offices

On 7 October 2004, Radio Viva, formerly known as Radio Twist, broadcast a report
from the official press conference held by the then Interior Minister Vladimir Palko.
The news-presenter paraphrased a part of Palko's report on a police investigation
where he announced that the police had accused a Slovak judge of a crime
(fraud). Furthermore it was announced that the Slovak judge was prosecuted
unapprehended for this crime. However, the judge was not identified by his full
name. The sentence of Palko's report was abbreviated by the news-presenter and
it was read without mentioning that it was ,,according to Palko's words”.

In October 2008 the Bratislava Regional Court ordered the Slovak broadcaster
Radio Viva to apologize and to pay EUR 30,000 libel damages to the Slovak judge,
Mr. Jozef Sorocin, in association with the report on the fraud charges brought
against him.

In the interests of precision it should be noted that the Bratislava Regional Court
found the statement made by the news-presenter during the objective report to
be an “incorrect and truth-distorting infringement on the civic honor and dignity
of Mr. Jozef Sorocin”.

The only domestic option now available to Radio Viva is an appeal to the
Constitutional Court. If it fails in this, Radio Viva has indicated its intention to take
the case to the European Court of Human Rights.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



