
[DE] Ruling on Surreptitious Advertising Breach
IRIS 2009-2:1/12

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a ruling of 11 December 2008 (case no. VG 27 A 132.08), the
Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative Court - VG) upheld a complaint
lodged by the Medienanstalt Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg media
authority - mabb) against the private broadcaster ProSieben for a breach of the
ban on surreptitious advertising enshrined in Art. 7 para. 6 sentence 1 of the
Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agreement - RStV).

The complaint concerned episodes of the programme "TV total Wok-WM"
broadcast in 2006 and 2007, particularly various visual and verbal references to
brand names and logos (see IRIS 2008-7: 9).

The VG decided that, although another production company had been involved in
making the programme, the broadcaster still had some influence and the right to
participate in decision-making under the terms of the licensing agreement. This
was sufficient to draw the necessary conclusion that the broadcaster had
intended to advertise. Contrary to the broadcaster's argument, Wok-WM was not
comparable to other sports events at which perimeter advertising and team
sponsorship was normal, partly because this took place regardless of the
television broadcast. This was not, therefore, a case of so-called "intrusive
advertising", which was permitted by law.

Pressemitteilung des VG Berlin

http://www.berlin.de/sen/justiz/gerichte/vg/presse/archiv/20081212.1350.116695.ht
ml

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1

http://www.berlin.de/sen/justiz/gerichte/vg/presse/archiv/20081212.1350.116695.html
http://www.berlin.de/sen/justiz/gerichte/vg/presse/archiv/20081212.1350.116695.html


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


