
[DE] VG Berlin Objects to "Promotion" Label for
Infomercial
IRIS 2008-8:1/15

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a ruling of 26 May 2008, the Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative
Court – VG) rejected an application by the TV broadcaster ProSieben for interim
legal protection against an objection lodged by the Medienanstalt Berlin-
Brandenburg (Berlin-Brandenburg media authority - mabb) concerning an
infomercial.

At the start of the broadcast on 30 November 2007, the programme was labelled
as a " Dauerwerbesendung " (infomercial) and, during the broadcast, as " Q.-
Promotion ". The mabb complained that this breached the programme labelling
obligation set out in Art. 7 para. 5 of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State
Broadcasting Agreement - RStV) in connection with para. 8.2 of the mabb
advertising guidelines, according to which an infomercial must be denoted as
such before it begins and for its entire duration. According to ProSieben, the mabb
issued a decision on 28 December 2007 in its role as broadcasting regulator,
requiring the broadcaster not to repeat the infringement in future.

ProSieben appealed the decision on 28 January 2008 and applied for interim legal
protection on 29 January 2008. ProSieben argued that it had not breached Art. 7
para. 5 RStV, since this provision did not stipulate that the term " (Dauer-
)Werbesendung" had to be shown. It also referred to Art. 49 para. 1 no. 5 RStV,
under which failure to label the programme as an infomercial was punishable but
the use of a different label was not. It claimed that the word "Promotion" was a
common synonym for "Advertising" and that labelling the programme as an
infomercial might cause advertisers to use other media instead. The objection put
ProSieben at a disadvantage compared to the print media and public service
broadcasters, which were subject to less stringent advertising rules, it argued.

The VG’s decision essentially concurred with the arguments put forward by the
mabb. It stated that the wording of Art. 7 para. 5 sentence 2 RStV suggested that
infomercials must be labelled as such . A viewer who selected the programme
while it was being broadcast should be able to recognise its commercial character
immediately. However, the editorial structure of the infomercial had the potential
to mislead viewers, particularly if the vague label of "Promotion" was used. The
weakness of this label was confirmed by the broadcaster’s own admission that it
feared losing advertising customers if the term "(Dauer-)Werbesendung " was

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



used. The reference to Art. 49 para. 1 no. 5 RStV did not hold water, since an
inadequate or incorrect label should be considered the same as the absence of a
label for the purposes of the provision.

The VG did not believe that ProSieben had been unfairly discriminated against.
Print media were not comparable because their impact on consumers was much
less intense. There was no evidence that ARD and ZDF had been allowed to label
infomercials as "Promotion" and, in any case, they were not under the mabb’s
jurisdiction. The use of the term "Promotion" constituted a breach of the rules on
programme separation and labelling.

Beschluss des VG Berlin vom 26. Mai 2008 (Az. VG 27 A 37.08)

http://www.berlin.de/imperia/md/content/senatsverwaltungen/justiz/gerichte/vg2/en
tscheidungen/vg_27_a_37.08.beschluss.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.berlin.de/imperia/md/content/senatsverwaltungen/justiz/gerichte/vg2/entscheidungen/vg_27_a_37.08.beschluss.pdf
http://www.berlin.de/imperia/md/content/senatsverwaltungen/justiz/gerichte/vg2/entscheidungen/vg_27_a_37.08.beschluss.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


