% IRIS Merlin

[GB] Broadcasters Brought to Account for Questionable
Behaviour

IRIS 2008-6:1/16

David Goldberg
deeJgee Research/Consultancy

At least three separate matters regarding the misdeeds of broadcasters have
been the subject of recent accountability investigations and proceedings.

The matters have mainly involved the abuse of premium rate telephone and
interactive services.

First, Ofcom has fined ITV plc GBP 5.675m for “the abuse of premium rate
services (PRS)” in viewer competitions in programming and in conjunction with
inadequate internal compliance mechanisms.

At least two items of the Broadcasting Code were at issue: Section 2.2 (Factual
programmes or items or portrayals of factual matters must not materially mislead
the audience) and Section 2.11 (Competitions should be conducted fairly, prizes
should be described accurately and rules should be clear and appropriately made
known).

This is the highest fine imposed by this or any previous regulator. The amount,
reflecting the seriousness and repeated nature of the infringements, would have
been higher had not ITV plc also pledged GBP 7.8 million for viewer
compensation, and to charity.

Ofcom also requires that the specific broadcasters (LWT Ltd and Granada
Television Ltd) publish a summary of its findings on two occasions.

In other instances, Ofcom found breaches of the Code, but did not impose
sanctions, while, in the case of the “X Factor”, no breach of the Code was found.

Second, the People’s Choice Award, awarded to two presenters at the 2005 British
Comedy Awards, has to be returned, as ITV plc has revealed they did not, in fact,
win. The announcement came after an investigation by the legal firm Olswang.

Ofcom may take action. However, “the responsibility for compliance (and the
liability for a potential financial penalty) falls to the licensee chosen to comply the
programme on behalf of the ITV network.” In this incident, it would be Channel
Television, not a part of ITV plc.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



it
% |RIS Merlin

=

Third, an audit investigation by Pricewaterhouse Coopers (and also another
commissioned by the BBC Trust) found that Audiocall, a company owned by BBC
Worldwide, had improperly retained GBP 106,000 gathered as a result of
premium-rate phone-in. The money should have gone to charity. It has now been
paid, with interest. Additionally, GBP 6,000 will be donated because an editorial
error lead to viewers being invited to phone in their votes in connection with the
UK’s 2007 Eurovision song final after the lines had, in fact, closed.

In addition, the BBC is to broadcast an apology.
“Grade outlines tough package of new measures to tackle PRS failures
£7.8m reimbursement offered - any unclaimed funds donated to charity”

http://www.itv.com/Competitions/ReimbursementsPressRelease/default.html

“Ofcom fines ITV plc for misconduct in viewer competitions and voting”

http://www.ofcom.org.uk/media/news/2008/05/nr 20080508

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


http://www.itv.com/Competitions/ReimbursementsPressRelease/default.html
http://www.ofcom.org.uk/media/news/2008/05/nr_20080508

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



