
[BG] Breach of the Prohibition to Interrupt News by
Advertisements
IRIS 2008-6:1/4

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

On 13 November 2007, the daily edition of the news programme - “btv News” -
broadcast at 7 p.m. by the btv channel (owned by Balkan News Corporation EAD,
a wholly owned subsidiary of News Corp.) was interrupted twice by
advertisements. The normal duration of the said news programme is between 7
and 8 p.m. each day, comprising two main sets of news (starting at 7 and 7.30
p.m., respectively), divided by a short commentary called “Small Commentary”.
The whole programme starts at 7 p.m. and the final notes (captions) are provided
at the end of the programme at around 8 p.m.

In the beginning of March 2008, the Council for Electronic Media (“CEM”) took the
view that the interruption of the news programme “btv News” by advertisements
was in contradiction with the mandatory provisions of Article 83, para 2 of the
Radio and Television Act (see IRIS 2002-2: 3). The latter provision prohibits news
programmes, political and economic commentaries and analyses, documentaries
and children programmes from being interrupted by advertisements.

Balkan News Corporation EAD expressed its disagreement with the findings of the
CEM, claiming that the first set of advertising was broadcast between the
programme called “btv News” starting at 7 p.m. and the programme “Small
Commentary” and the second set of advertisements was broadcast between the
“Small Commentary” programme and the “btv News” programme starting at 7.30
p.m. Therefore, the operator is of the opinion that there is no violation of Article
83, para 2 of the Radio and Television Act, as these are three separate
programmes.

According to the CEM the so called “programmes” by Balkan News Corporation
EAD (btv News at 7 p.m., Small Commentary and btv News at 7.30 p.m.) cannot
be considered as separate programmes since there are no starting and final notes
(captions) dividing each of them. The second argument of the CEM is that the
three units of the “btv News” programme have never been advertised as separate
programmes, but as parts of one unique programme – “btv News”. Subsequently,
the Chairman of the CEM issued an act of administrative infringement imposing a
fine of BGN 2,000 to Balkan News Corporation EAD for violation of the provision of
Article 83, para 2 of the Radio and Television Act.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


