
[PL] Controversial Awarding of Frequencies to TV Puls
IRIS 2008-4:1/29

Katarzyna B. Masłowska
Warsaw

In 2007, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (National Broadcasting Council -
KRRiT) announced competitions for the last five free terrestrial television
frequencies in Wrocław, Szczecin, Katowice, Nowy Sącz and Leszno. According to
the announcement, the competition concerned only broadcasters with a licence
for a general (“universal”) programme service. The applications of TVN, TV4, TV
Puls and TV Odra were accepted.

Just prior to this, in November 2006, TV Puls had filed an application concerning
the changes of the terms of its licence as regards the nature of its channel: from a
specialised programme to a general programme service. TV Puls is mainly owned
by a Franciscan Order (60 percent) and Rupert Murdoch’s News Corporation (35
percent). In 2004, TV Puls had been granted a licence for a specialised social-
religious programme. According to the terms of its licence, it was obliged to
devote 70 percent of the weekly transmission time for the programmes from “an
area of specialisation”. When applying for a “universal” licence it argued that
such a licence similar to those of Polsat and TVN would help to offer a wider
variety of programmes. Preserving the social-religious (family and Christian)
character of the programme, a richer offer with news, commentary and
entertainment programme services would allow it to reach a wider range of
audience. In January 2007, KRRiT unanimously took a resolution approving the
changes to the terms of the TV Puls licence.

As a result of the competitions for frequency assignment in 2007, KRRiT recently
awarded the regional station TV Puls new terrestrial frequencies: on 15 January
2008, KRRiT decided to expand the TV Puls licence to the regions Wrocław and
Szczecin, and on 7 February 2008, TV Puls received frequencies for Nowy Sącz
and Katowice – Bytków. KRRiT justified its decision on the basis of a need to
support the smallest television broadcasters. TVN for instance has its transmitters
in Szczecin and Wrocław, and TV4 its transmitters in Szczecin, while TV Puls is not
present in any of these areas.

TVN protested against KRRiT’s decisions. It argued that the KRRiT resolution of
January 2007 concerning the change to the terms of the TV Puls licence from a
specialised programme to a “universal” constituted a “serious infringement of the
law” because the statutorily required licence procedure had not been correctly
applied. As frequencies should only have been granted to channels licensed to

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



offer a general programme service, TV Puls would not have been authorised to
take part in the competition and hence, of course, to be awarded new
frequencies.

KRRiT does not share the position of TVN. TV Puls estimates that under the
current situation with new transmitters it could reach 30 percent of the Polish
audience (formerly it was only 16%).

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


