
[GB] Regulator Rejects Police Complaint on Coverage of
Islamic Extremism
IRIS 2008-1:1/18

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Ofcom, the UK communications regulator, has rejected a complaint from the West
Midlands Police about the Dispatches programme broadcast by Channel 4 on 15
January 2007 reporting the observations of an undercover reporter who had
visited a number of mosques and Islamic organisations in Britain and had found
examples of extremist speech. The programme had claimed to find “…an ideology
of bigotry and intolerance spreading through Britain with its roots in Saudi
Arabia”. The programme included secretly filmed footage and recordings of
speeches, which it claimed to be homophobic, anti-Semitic, sexist and
condemnatory of non-Muslims, as well as excerpts from books and websites
connected with the mosques.

Ofcom received 364 complaints from viewers (it noted that these appeared to be
part of a campaign). It was particularly unusual that one complaint was from the
West Midlands Police, who had launched an investigation immediately after the
programme into whether criminal offences had been committed by those
preaching in the mosques or connected with them. It was concluded that there
was insufficient evidence to bring criminal charges against anyone featured in the
programme. The police then complained to Ofcom that the programme had been
subject to such an intensity of editing that those featured had been
misrepresented; that the broadcast footage had been so edited as to be
“sufficient to undermine community cohesion” and that the programme was
“likely to undermine feelings of public reassurance and safety of those
communities in the West Midlands for which the Chief Constable has a
responsibility”. The police also claimed that there had been a number of more
specific distortions due to editing, that the narrative provided pre-conceived ideas
of what a speaker was trying to convey, and that the programme might not have
accurately reflected daily life in one of the mosques covered. The broadcaster
responded robustly, claiming that the police allegations were “utterly without
foundation”, showed “staggering naivety” and amounted to a fundamental
misunderstanding of the editing process by which television programmes are
made.

Ofcom rejected the viewer and police complaints on all grounds. It noted that
investigative journalism plays an essential role in public service broadcasting and
is clearly in the public interest. The vast majority of the audience understands
that documentaries are edited down from hours of footage and, provided those

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



featured in the programmes are not treated unfairly and that viewers are not
materially misled, this is an acceptable practice. The programme had not implied
that the extreme views are held by all Muslims, and had included contributions
from more mainstream Muslim organisations that had condemned the extreme
views. The views of the speakers reported had not been misrepresented in
editing. The choice of what material to include was an editorial decision for the
broadcaster with which Ofcom should not intervene unless there had been a
breach of the Broadcast Code. There was nothing in the programme that gave the
impression that it set out to show daily life in the mosque. Thus the programme
represented a legitimate investigation uncovering matters of important public
interest, and there was no evidence that the broadcaster had misled the audience
or that the programme was likely to encourage or incite criminal activity.
Separately, Ofcom also rejected complaints about the programme from the
Kingdom of Saudi Arabia, the Islamic Culture Centre and the London Central
Mosque.

Dispatches: ‘Undercover Mosque’, Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 97,
19 November 2007, pp. 9-20, 44-67

http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb97/issue97.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb97/issue97.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


