% IRIS Merlin

=

[FR] Commotion over a Radio Station’s Change of Name

IRIS 2007-8:1/42

Amélie Blocman
Légipresse

Last March, the Lagardere group, which has owned the Virgin Megastore shops in
France since January 2001, asked the audiovisual regulatory authority ( Conseil
Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) to approve the renaming of its Europe 2 radio
station and its TNT channel Europe 2 TV as “Virgin”. The group wanted to use this
to rejuvenate and boost its audiences. On 17 July, the CSA gave its approval, but
laid down a number of conditions.

Firstly, the regulatory authority prohibits any direct or indirect influence on the
editorial line adopted by Virgin Radio and Virgin 17 (the channel’s number on the
digital TV grid). For example, the CSA prevents the Lagardere group from giving
Virgin artistes preferential treatment.

Secondly, and again in order to avoid any slide in advertising, the CSA asks that
the logos of these two services should not be confused with those of products or
services that include the brand name Virgin in their title. In other words, the
graphic art used in these logos must be different from that of the other versions
of the brand name, and will be submitted to the CSA.

Similarly, advertising spots and sponsorship or partnership agreements in favour
of the Virgin group will be prohibited, and there must be no reference in
programmes to Virgin products. These prescriptions were all the more necessary
given that, since the first quarter of 2007, the Lagardere group holds a licence
agreement with Virgin. The CSA’s approval has not, however, calmed the
vociferous group of parties opposing the name change (the radio stations NRJ, RTL
and Skyrock, the FNAC group, and the national syndicate of phonogram editors),
who fear that the creation of a global multi-play brand name (music, distribution,
telephone services) will destabilise the market and give rise to unfair competition.
They fear in particular that the radio stations and television channels will become
standard-bearers for the brands with which they have licence agreements, and
there is talk of referring the matter to the Conseil d’Etat . The NR] Group, who
owns the radio stations NRJ and Chérie FM and the NR] 12 digital television
channel, has for its part asked to meet the French President to denounce the
“discriminatory system” that it felt had been created by Europe 2 changing its
name to Virgin. The media group said it was “shocked to see the resources
devoted in France to a brand name that, in its country of origin [Great Britain],
had benefited from protectionism from competitors such as NRJ".

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



