% IRIS Merlin

=

1LES] Court Obliges TVE to Broadcast a Communiqué
rom a Journalist

IRIS 2007-7:1/17

Alberto Pérez Gomez
Entidad publica empresarial RED.ES

In February 2007, the Spanish national public service broadcaster TVE had widely
advertised a programme to be shown during its primetime: an interview
conducted by journalist Jesus Quintero, who had a weekly show on TVE, with
another journalist, José Maria Garcia, formerly one of the most popular and
controversial Spanish journalists who had been out of the spotlight for several
years due to illness. The interview had already been recorded, and TVE used
some clips from this in the advertising for the programme.

However, shortly before the beginning of the programme, TVE decided not to
broadcast the interview because the channel considered that it included insults
and denigration of several prominent personalities. TVE only showed a fragment
of the interview in which José Maria Garcia criticised the newly appointed Director
of RTVE. TVE said that by showing that part of the interview, it wanted to
demonstrate that TVE was not removing the programme to prevent the airing of
this criticism, but to protect the reputation of other people allegedly insulted
during the interview.

TVE’' s decision was very controversial and strongly contested by both the
interviewer, JesUs Quintero (who decided to end his collaboration with TVE a few
days later) and by the interviewee José Maria Garcia. Mr. Garcia had been
condemned several times during his career for insulting public people, but he
insisted that it was obvious in this instance that while he had expressed strong
opinions about different politicians, that those opinions could not in any case be
considered as insults.

The interview was later shown by el mundo.es, the online version of one of
Spain’s most popular newspapers, El Mundo. There were no subsequent press
reports that would indicate that any of those persons who allegedly were insulted
had started proceedings against Mr. Garcia for any of the opinions he expressed
during the programme. After these images were shown, there was an intense
public debate over whether or not the criticisms of José Maria Garcia amounted to
insults, and as to whether or not the decision of TVE had been justified.

José Maria Garcia decided to exercise his right of reply, as regulated in Spain by
the Organic Law 2/1984, of 26 March 1984. In May 2007, the relevant Court
upheld his request, so TVE was obliged to broadcast, during its primetime, the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



{7
% IRIS Merlin
e

reading of a communiqué from José Maria Garcia in which he rebutted the
accusations of TVE and denied having insulted anyone. TVE has appealed that
judgment and insists that the right of reply only implies giving that the other party
has the right to express their view, but that it does not mean that their claims are
accepted, which is an issue that still remains undecided.

Sentencia 71/2007 del Juzgado de Primera Instancia e Instruccion n2 2 de
Pozuelo de Alarcén, José Maria Garcia c. TVE, S.A. y Javier Pons

http://estaticos.elmundo.es/documentos/2007/05/29/pozuelo.pdf

Judgment 71/2007 of the Tribunal of First Instance and Inquiry n 2 of Pozuelo de
Alarcdn, José Maria Garcia c. TVE, S.A. y Javier Pons

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://estaticos.elmundo.es/documentos/2007/05/29/pozuelo.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



