% IRIS Merlin

=

[FR] Difficulty in Determining whether a Programme
Concept Has Been Used by a Competitor

IRIS 2007-4:1/17

Amélie Blocman
Légipresse

The Court of Appeal in Paris has just delivered a judgment that illustrates just how
difficult it is to appreciate whether or not the concept of a television programme
has been used by a competitor, and how necessary it is to be subjective. In the
case at issue, two journalists had created a concept for a programme entitled
Crise en direct , consisting of a prospective political news magazine. After filing it
with the SACD (Society of Dramatic Authors and Composers, a collecting society),
they submitted their project to a number of production companies and
broadcasters, including Canal+. Some months later, this channel - which had
terminated the discussions on the project - broadcast a political programme
entitled 2020 c’est déja demain which, according to the journalists who had
conceived the original project, took up many features of their project virtually
word for word. They therefore filed a case against the channel, the production
company and the co-author journalist on the basis of unfair parasitic competition.
On 7 September 2005, the regional court in Paris ordered the payment of EUR
150,000 in damages and banned the exploitation and broadcasting of the
disputed programme, after establishing the offence, characterised by the
deliberate use of major features of the programme concept. An appeal was
lodged against the decision. In its judgment delivered on 21 February, the Court
of appeal recalled firstly that the applicants were not invoking any intellectual
property right, and were therefore acting solely and exclusively on the basis of
civil liability (Article 1382 of the French Civil Code), in terms of unfair competition
and parasitic activities. The Court referred to the principle according to which
commercial freedom implied that a service, which was not, or no longer, subject
to intellectual property rights could be reproduced freely, subject to certain
conditions, in particular with regard to the observance of fair commercial
practices. It therefore considered whether the appellants had acted unfairly,
which was characteristic of misconduct, towards the originators of the programme
concept and if they had caused them prejudice. In its analysis of the programme
broadcast by Canal+, the Court noted that it was structured in four main parts
and that its aim was to enable the politicians invited to take part in order to make
proposals that could be criticised by a political opponent or contested by
specialists and members of civil society, with a view to avoiding or at least
foreseeing crisis situations. The Court held that the original programme idea, as
lodged with the SACD, adopted a different approach, involving judgment of the
behaviour of politicians facing a crisis situation, presented as if it were happening

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

live at the time that the programme was being broadcast. It was proposed in the
form of a news broadcast with a definite rhythm, simulating the processing of
information as it occurs during a period of crisis, with the intervention of outside
correspondents alternating with the participation of people in the studio. The
Court also noted that both the initial project and the programme broadcast were
part of a more general trend of broadcasts aimed at dealing with contemporary
questions and anxieties. The concept referred to by the respondents was
therefore part of the current climate and the programme broadcast was different
from this concept; the Court therefore held that the appellants could not be
considered as having acted unfairly in such a manner as to characterise a
misdemeanour constituting unfair competition or parasitic activity. The judgment
was therefore overturned.

Cour d’appel de Paris (4e ch. sect. A), 21 février 2007, Sarl Pourquoi pas
la lune, Ruth Elkrief et a. ¢/ Mme Saranga Drai, Canal+ et a.

Court of appeal in Paris (4th section A), 21 February 2007, Sarl ‘Pourquoi pas la
lune’, Ruth Elkrief and others v. Ms Saranga Drai, Canal+ and others

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



