
[BE] Courts Uphold Sentence against Google for
Violating the Copyright of Journalists
IRIS 2007-4:1/7

François Jongen
Catholic University of Louvain, Avocat (lawyer)

On 5 September 2006, the presiding judge at the court of first instance in
Brussels, where termination proceedings were brought on the basis of the Act of
30 June 1994 on copyright and neighbouring rights, had upheld the case of the
company Copiepresse, responsible for the collective management of the copyright
held by Belgian journalists. The judge had considered that, by using articles and
photographs that had appeared in the Belgian press without first obtaining
authorisation, Google - and more particularly its ‘Google News’ service and its
cache sites - was violating the copyright of journalists. The presiding judge had
ordered Google to publish this judgment on its “google.be” site, and above all to
withdraw from all its sites “all articles, photographs and graphic representations
by Belgian daily newspaper editors represented by the company Copiepresse”,
with the imposition of a fine of EUR 1,000,000 per day of delay in doing so.

Somewhat surprisingly, Google had failed to respond to the various summonses to
court issued by the Belgian courts, and the decision of 5 September 2006 had
been delivered in the company’s absence. This was widely reported in the
international media, with references to the victory of a small Belgian “David”
against the great global “Goliath” of the Internet.

Fifteen days later, Google appealed against the judgment. In the first instance, on
22 September 2006, the judge in Brussels returned to the earlier order and
refused to lift the obligation of the injunction to publish the judgement of 5
September 2006. The judgment was therefore published for five days on Google’s
Internet site. In retaliation, however, Google decided to erase from its search
engine all direct links to the sites of the newspapers, which had been involved in
the proceedings.

It remained for the judge to pronounce on the merits of the case further to
Google’s appeal, this time after hearing the American giant’s arguments. This has
now been done, and the result is a 44-page order, which was pronounced on 13
February 2007. The main outcome is that the presiding judge of the court of first
instance has upheld the previous order. While the amount of the fine has been
reduced from EUR 1,000,000 to EUR 25,000 per day of delay, and the judge has
based his decision solely on the law on copyright and neighbouring rights (the
initial judgment also made reference to the law on databases), the judgement

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



confirms nonetheless that the activities of Google News and the use of the Google
cache, by reproducing articles without first obtaining authorisation from the
economic beneficiaries, constituted a violation of copyright.

Google has already announced its intention to appeal against the decision of 13
February 2007.

Décision du Tribunal de première instance de Bruxelles du 13 février
2007, n. 06/10.928/C

http://www.copiepresse.be/copiepresse_google.pdf

Decision of the Court of First Instance in Brussels of 13 February 2007, n.
06/10.928/C

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.copiepresse.be/copiepresse_google.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


