
European Court of Human Rights: Case of Nikowitz and
Verlagsgruppe News GmbH v. Austria
IRIS 2007-4:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a judgment of 22 February 2007, the European Court of Human Rights (ECHR)
considered the convictions of both a journalist and a publishing company as being
violations of the right to freedom of expression as guaranteed by Article 10 of the
Convention. The case concerned an article in the magazine Profil about a road
accident in which the well-known Austrian skiing champion, Hermann Maier,
injured his leg. The article, written by the journalist Rainer Nikowitz, suggested
that one of Mr. Maier’s competitors, the Austrian skiing champion Stephan
Eberharter, was pleased with the accident because he would finally be able to win
something, and that he even hoped his competitor would break his other leg too.
The article was satirical and was written in response to public hysteria following
the accident. It was accompanied by a portrait of Mr. Maier together with the
caption: “Hero Hermann’s leg is causing millions of Austrians pain”.

Subsequently, Mr. Eberharter brought a private prosecution for defamation
against Mr. Nikowitz and a compensation claim under the Mediengesetz (Media
Act) against the publishing company. In 2001, the Vienna Landesgericht (Regional
Criminal Court) found Mr. Nikowitz and the publishing company guilty of
defamation. Apart from the order to pay a suspended fine, costs and
compensation for damages, the Court also ordered Verlagsgruppe News to
publish extracts of the judgment. Mr. Nikowitz and Verlagsgruppe News appealed
unsuccessfully to the Vienna Court of Appeal, which found that the satirical
meaning of the article would be lost on the average reader, and that the personal
interests of Mr. Eberharter outweighed the right to freedom of artistic expression.

The European Court of Human Rights, however, approached the case from
another perspective, emphasising that the article in question dealt with an
incident that had already attracted the attention of the Austrian media, and that it
was written in an ironic and satirical style and intended as a humorous
commentary. The article also sought to make a critical contribution to an issue of
general interest, namely the attitude of society towards a sports star. It could, at
most, be understood as the author’s value judgment of Mr. Eberharter’s
character, expressed in the form of a joke. According to the ECHR, the article
remained within the limits of acceptable satirical comment in a democratic
society. The Court was also of the opinion that the Austrian courts showed no
moderation in interfering with the applicant’s rights by convicting the journalist of
defamation and ordering him to pay a fine, and by ordering the publishing

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



company to pay compensation and to publish the judgment. It followed that the
interference under complaint was not “necessary in a democratic society” and
therefore there had been a violation of Article 10.

Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of
Nikowitz and Verlagsgruppe News GmbH v. Austria, Application no.
5266/03 of 22 February 2007

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-79572

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-79572


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


