% IRIS Merlin

=

[S'EI] Chief Editor of Evening Newspaper Convicted of
Violating the Press Act

IRIS 2007-3:1/28

Michael Plogell and Monika Vulin
Wistrand Advokatbyra, Gothenburg

The chief editor of the evening newspaper Expressen has been convicted of
defamation and ordered to pay SEK 75,000 (ca. EUR 8,200) for violations of
Tryckfrihetsférordningen (the Freedom of the Press Act).

Expressen had published on its placard the news that a famous actor (M.P.) had
suffered acute alcohol poisoning and been admitted to a clinic. The same
information was found on the front page of the newspaper. The newspaper and its
Internet version featured an article with pictures of the clinic, which was said to
be M.P.” s “new home”. The information was later disproved. Five days later,
Expressen published an apology on the placard and in the newspaper. M.P.
rejected the apology and reported Expressen for defamation to Justitiekanslern
(the Chancellor of Justice).

The Chancellor of Justice can act as a public prosecutor in cases involving
violations of the freedom of the press in certain circumstances. The Chancellor
found that the content of the article constituted defamation and proceeded to the
prosecution of the chief editor of Expressen who, as such, is legally responsible
for the publications. Public prosecution for violations of the Freedom of the Press
Act is unusual and this is the first time in 15 years that a public prosecution for
defamation has been initiated. Cases brought under the Freedom of the Press Act
are first heard by a jury. If the jury finds that a violation has been committed, the
matter will be assessed by the court, which then renders the judgment. The court
may not deliver a harsher judgment than the jury has decided.

In this case, the jury considered that the information in the newspaper constituted
defamation. The chief editor admitted that the information in the article was
erroneous but argued that at the time of publication it was believed to be true.
Further, the chief editor denied that publication of the information constituted
defamation since M.P.’s alcohol problems were well known at the time and he had
previously been outspoken about his private life in the newspapers. The
information was therefore not intended to compromise M.P’ s reputation.

However, the court found that the information in the newspaper did constitute
defamation. M.P. had claimed SEK 500,000 in damages, SEK 200,000 of which
constituted compensation for the violation of his personal rights. The remainder
was claimed in order to deter future violations. However, the court considered

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



it
% |RIS Merlin

=

that preventive considerations should not be taken into account when
determining the amount and awarded SEK 75,000 in damages.

Stockholms tingsrétts dom 2006-12-15, Mal nr B 11840-06

Judgment of the district court of Stockholm on 15 December 2006, Case no. B
11840-06

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



