% IRIS Merlin

=

[DE] Court Upholds Rulings that TV Programmes
Erea.ched Human Dignity and Youth Protection
rovisions

IRIS 2007-3:1/16

Nicola Lamprecht-Weilsenborn
Cologne Media Law Research Centre

On 6 February 2007, the Verwaltungsgericht Hannover (Hanover Administrative
Court - VG) rejected two appeals by broadcaster RTL against decisions of the
Kommission fir Jugendmedienschutz (Commission for the Protection of Youth in
the Media - KJM) (case nos. 7 A 5469/06 and 7 A 5470/06).

In decisions reached in July and October 2005, the Niedersachsische
Landesmedienanstalt (Lower Saxony Land Media Authority - NLM) had ruled that
various TV programmes broadcast by RTL in 2004 had been unlawful. These
decisions had been based on rulings of the KJM, a body jointly set up by the
German Landesmedienanstalten (Land media authorities) to monitor compliance
with the provisions of the Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (Inter-State
Agreement on protection of youth in the media - JMStV) (see IRIS 2002-9: 15). The
KJM's decisions on infringements and punitive measures are implemented by the
Landesmedienanstalten.

The first programme criticised by the KJM was an episode of a so-called "docu-
soap" called "Die Autohdndler" (the car dealers), which had been shown during
the afternoon. The programme had contained scenes in which the main
characters had treated females who had applied for cleaning jobs in their
company in a derogatory manner. One male character, for example, had suddenly
thrown an attaché case at one of the women, called her "Toastbrot" (a piece of
toast) and, referring to her appearance, asking if she had previously worked on a
ghost train. RTL had argued before the court that the KJM's decision-making
procedure was not correct. It claimed that the KJM had, despite the clearly
differing opinions of its members concerning the programme, taken its decision
via the so-called "“circulation procedure", under which votes could be cast by fax
and only needed to be justified if they contradicted the recommendation laid
down. The necessary discussion had not taken place. However, the court
considered that any such procedural breaches had been rectified by a subsequent
KJM decision and confirmed that the behaviour shown had been likely to harm the
development of children and young people into responsible people capable of
living in society (Art. 5 JMStV). The programme should therefore not have been
shown until late in the evening.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



% IRIS Merlin
il

The other complaint concerned four television programmes that reported on the
rescue of a helpless old man who had been ill-treated by his nurse. The reports
repeatedly showed images secretly filmed by a private individual, in which the
nurse beat the man and made indisputably inhumane comments about him. In
this case, the court considered that the right to free reporting enshrined in Art.
5(1)(2) of the Grundgesetz (Basic Law - GG), had been restricted by the
inviolability of human dignity (Art. 1(1) GG). The court ruled that the human
dignity of the helpless man had been breached because the victim had been used
by the broadcaster for reporting purposes and because of the way his ill-
treatment had been broadcast repeatedly. The VG ruled that there had been no
justification for showing his suffering in such detail.

Verwaltungsgericht Hannover, Urteil vom 6. Februar 2007 (Az.: 7 A
5469/06)

Hanover Administrative Court, ruling of 6 February 2007 (case no. 7 A 5469/06)
Verwaltungsgericht Hannover, Urteil vom 6. Februar 2007 (Az.: 7 A
5470/06)

Hanover Administrative Court, ruling of 6 February 2007 (case no. 7 A 5470/06)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



