(7
i3k

2 |RIS Merlin
U

]

[CH] No distortion in report on textile manufacturer

IRIS 1996-3:1/15

Oliver Sidler
Medialex

The Federal Court recently rejected an administrative appeal by a textile
manufacturer and 24 other applicants against a decision by the Independent
Complaints Authority for Radio and Television. The items complained of were
shown in the news review programmes, Schweiz aktuell, Tagesschau and 10 vor
10 , on Swiss Television (DRS) in 1994. They were concerned with a labour
dispute in the Kollbrunn cotton mill and stated that the plant owner had lost an
action against the Weltwoche in the Zurich Commercial Court.

The Federal Court considered that these items sometimes had unnecessarily
contemptuous and caustic undertones, and that the treatment could on occasion
have been different and indeed better. None the less, although some of the
coverage was very critical, the transparency required by law was still present, and
viewers could distinguish facts from opinions. Moreover, the style of the
programmes was not manipulative in a way which would stop them from making
up their own minds.

The court ruled that the term "lockout", used in the programmes, was not legally
correct. However, the report was concerned with a current news item and, as
such, evanescent - which meant that in-depth legal examination was scarcely
feasible and, from the standpoint of broadcasting law, unnecessary.

Urteil des Bundesgerichts vom 1. Dezember 1995, 2A.224/1995/atm, BGE
121 la.

Federal Court judgment of 1 December 1995, 2A.224/1995/atm, BGE 121 1a.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



