
European Court of Human Rights: Case of
Österreichischer Rundfunk v. Austria
IRIS 2007-3:1/4

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a judgment of 7 December 2006, the European Court of Human Rights found
that the Austrian authorities had acted in violation of the right to freedom of
expression. The case concerned a reaction to a news item on the Austrian public
television channel Österreichischer Rundfunk (ORF). In a news programme
broadcast by ORF in 1999, a picture was shown of a person, Mr. S, who had been
released on parole a few weeks earlier. Mr. S. was convicted to eight years
imprisonment in 1995 because he had been found to be a leading member of a
neo-Nazi organisation. At the request of Mr. S., the Austrian courts prohibited ORF
from showing his picture in connection with any report stating that he had been
convicted under the Verbotsgesetz (National Socialist Prohibition Act) either once
the sentence had been executed or once he had been released on parole. The
courts found that the publication of Mr. S.’s picture in that context had violated
his legitimate interests within the meaning of both Section 78 of the Copyright Act
and Section 7a of the Media Act (“right to one’s image”).

The ORF complained in Strasbourg that the Austrian courts’ decisions violated its
right to freedom of expression as provided in Article 10 of the European
Convention on Human Rights. Despite its being a public broadcasting
organisation, the European Court of Human Rights was of the opinion that ORF
does not qualify as a governmental organisation and hence may claim to be a
“victim” of an interference by the Austrian authorities in its right to freedom of
expression, within the meaning of articles 34 and 35 of the Convention (see IRIS
2004-5: 3). Referring inter alia to the guarantee of the ORF’ s editorial and
journalistic independence and its institutional autonomy as a provider of a public
service, the Court was of the opinion that the ORF does not fall under government
control. As to the question of the prohibition to show Mr. S.’s picture in the
context of his conviction under the Prohibition Act, the Court took into account
several elements: the Court referred to the position of the ORF as a public
broadcaster with an obligation to cover any major news item in the field of
politics, to Mr. S.’s position as a well-known member of the neo-Nazi scene in
Austria and to the nature and subject-matter of the news report, the latter being
of relevance to the public interest. The Court furthermore underlined the fact that
the injunction granted by the domestic courts was phrased in very broad terms
and that the news item on ORF referred to persons recently released on parole
after having been convicted of crimes with a clear political relevance. Taking into
account all these elements the Strasbourg Court found that the reasons adduced

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



by the Austrian courts to justify the injunction were not relevant and sufficient to
warrant the interference in ORF’ s right to freedom of expression. Thus, there had
been a violation of Article 10.

Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of
Österreichischer Rundfunk v. Austria, Application no. 35841/02 of 7
December 2006

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-78381

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-78381


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


