
European Court of Human Rights: Case of Leempoel &
S.A. Ed. Ciné Revue v. Belgium
IRIS 2007-3:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a judgment of 9 November 2006, the European Court of Human Rights found no
violation of freedom of expression in a case concerning the withdrawal from sale
and ban on distribution of an issue of the Belgian weekly magazine Ciné Télé
Revue. On 30 January 1997, the magazine published an article containing extracts
from the preparatory file and personal notes that an investigating judge, D., had
handed to a parliamentary commission of inquiry. The article was advertised on
the front cover of the magazine via the headline, which was superimposed on a
photograph of the judge. The disclosures received substantial press coverage, as
the issue was related to the “Dutroux case” and the manner in which the police
and the judiciary had handled the investigations into the disappearance,
kidnapping, sexual abuse and murder of several children.

Following a special judicial procedure for urgent applications before a judge in
Brussels, investigating judge D. obtained an injunction for the magazine editor
and its publisher to take all necessary steps to remove every copy of the
magazine from sales outlets and the prohibition of the subsequent distribution of
any copy featuring the same cover and the same article. The court order was
based on the grounds that the published documents were subject to the rules on
confidentiality of parliamentary inquiries and that their publication appeared to
have breached the right to due process and also the judge’s right to respect for
her private life.

In an application before the European Court of Human Rights, the applicants
complained that the ruling against them infringed Article 10 of the Convention
and they maintained that Article 25 of the Belgian Constitution, which forbids
censorship of the press, afforded a greater degree of protection than Article 10 of
the Convention and that its application should accordingly have been safeguarded
by Article 53 of the Convention (the Convention’s rights and freedoms being
“minimum rules”).

The Court noted that although the offending article was related to a subject of
public interest, its content could not be considered as serving the public interest.
Moreover, the parliamentary commission’s hearings had already received
significant media exposure, including via live broadcasts on television. The Court
found that the article in question contained criticism that was especially directed

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



against the judge’s character and that it contained in particular a copy of strictly
confidential correspondence which could not be regarded as contributing in any
way to a debate of general interest to society. The use of the file handed over to
the commission of inquiry and the comments made in the article had revealed the
very essence of the “system of defence” that the judge had allegedly adopted or
could have adopted before the commission. The Court is of the opinion that the
adoption of such a “system of defence” belonged to the “inner circle” of a
person’s private life and that the confidentiality of such personal information had
to be guaranteed and protected against any intrusion. As the Court found that the
article in question and its distribution could not be regarded as having contributed
to any debate of general interest to society it considered that the grounds given
by the Belgian courts to justify the ban on the distribution of the litigious issue of
the magazine were relevant and sufficient and that the interference with the
applicants’ right to freedom of expression was proportionate to the aim pursued.
The Court considered that such interference could be seen as “necessary in a
democratic society” and did not amount to a violation of Article 10.

With regard to the alleged negligence to apply Article 53, the Court referred back
to its finding that the interference in question had been “prescribed by law” and
further observed that the decision to withdraw the magazine from circulation did
not constitute a pre-publication measure but, having been taken under the special
procedure for urgent applications, sought to limit the extent of damage already
caused. As such interference was not considered by the Belgian Court of
Cassation as a form of censorship, the European Court did not consider it
necessary to examine separately the complaint under Article 53 based on an
alleged breach of Article 25 of the Belgian Constitution.

Arrêt de la Cour européenne des Droits de l’Homme (première section),
affaire Leempoel & S.A. Ed. Ciné Revue c. Belgique, requête n° 64772/01,
9 novembre 2006

Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of
Leempoel & S.A. Ed. Ciné Revue v. Belgium, Application no. 64772/01 of 9
November 2006

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-77922

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-77922


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


