% IRIS Merlin

[TR] Axel Springer Purchases 25 % of Dogan TV

IRIS 2007-1:1/37

Mine Gencel Bek
Faculty of Communication, Ankara University

Following the authorisation of the Radyo ve Televizyon Ust Kurulu (Radio and
Television Supreme Council - RTUK) for Murdoch to buy shares in TGRT, another
major foreign investment in Turkey could be witnessed at the end of 2006. A
share of 25 % of the Dogan TV company (main TV stations are: Kanal D, CNN Tuark
and Star TV), which belongs to the biggest media group in Turkey, were sold to
the German Publisher Axel Springer for an amount of EUR 375 million. According
to Article 29 of the Radio-Television Law, 25% is the largest share a foreign
enterprise can purchase.

The purchase is evaluated as the biggest ever direct foreign investment in the
Turkish media industry. Axel Springer will be represented by two of the seven
members of the Board of Executives of Dogan TV.

Axel Springer publishes 150 newspapers (including “Bild” with a circulation of
more than 3 million) and magazines and has more than 10 thousand employees in
32 countries. Besides the Dogan TV company, the Dogan group is the owner of 8
national newspapers, 24 magazines, telecommunication companies, a book-
publishing house, music companies, and book as well as music stores and also
has investments in non-media sectors.

Following this purchase, the Dogan group currently is a candidate to purchase
ProSiebenSAT1 Media AG in Germany. Some Turkish commentators regarded this
development as a strategy by Axel Springer to overcome competition rules in
Germany.

Dogan group has other international alliances as well. The main foreign
cooperation is the establishment of the CNN-TUrk in 1999. The same group signed
agreements with Nortel Networks, Compaq and Microsoft in the sector of internet
network as well as alliances with foreign magazines.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



