% IRIS Merlin

=

[BE] CSA Comes Down against TVI

IRIS 2007-1:1/5

Mara Rossini
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

Since 1 January 2006, RTL-TVI, Club RTL and Plug TV have ceased to be
considered as television broadcasting services in the French-speaking
Community. That, in any case, was the view held by the Belgian PLC TVI which,
until 31 December 2005, was the editor of these services and which claims that
editorial responsibility for these three services now lies in the hands of its parent
company, the Luxembourgish company CLT-UFA, on the basis of Luxembourgish
concessions (see IRIS 2006-3: 10).

The Conseil Supérieur de I’Audiovisuel (audiovisual regulatory authority - CSA) of
the French-speaking Community did not agree, and on 28 November 2005 it fined
TVI EUR 500 000 for broadcasting the RTL-TVI and Club RTL services without
authorisation. The CSA held, more particularly, that “it is indeed the company TVi,
located in Brussels, which in fact meets all the criteria of a broadcasting service
editor in the eyes of the law of the French-speaking Community. Most of the
essential functions that are characteristic of editorial responsibility are still being
exercised at the premises of the company TVi in Brussels; these functions include
more particularly its general management, programme management, editorial
responsibility, everyday decision-making concerning the programme editing...” .

The fine of EUR 500 000 - the highest ever inflicted by the CSA - has been
suspended for three months, “in view of the legal complexity of the case”, to give
TVi time to set its house in order by applying for authorisations in the proper
manner.TVi’'s management, however, promptly announced that the company had
no intention of doing so. Indeed the company decided to apply to the Belgian
Conseil d’Etat to have the CSA’s decision cancelled. This means that the case is
not unlike that of RTL 4 and RTL 5 in the Netherlands.

For Plug TV, the RTL group’s third French-language Belgian channel, things are
somewhat different. TVi had announced that it wanted to renounce the
authorisation granted to it by the CSA on 29 January 2004 from 1 January 2006.
But in this case the CSA held that TVi could not renounce its authorisation before
its normal expiry date since it had already taken up the authorisation; in a
decision on 20 September 2006 it therefore considered that the Belgian company
was still the editor of the Plug TV service and fined it EUR 5 000 for violating
various provisions concerning advertising.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin

i

Décision du CSA en date du 29 novembre 2006

http://www.csa.be/pdf/CAC 20061129 tvi diffusion sans autorisation.pdf

CSA Decision of 29 November 2006

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.csa.be/pdf/CAC_20061129_tvi_diffusion_sans_autorisation.pdf

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



