
[DE] Bavarian Constitutional Court makes provisional
order in H.O.T. case
IRIS 1996-2:1/13

Volker Kreutzer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

The lawfulness of the H.O.T. teleshopping channel has already been disputed
several times in the German courts ( see IRIS 1995-9:13, IRIS 1996-1:5). H.O.T.
was initially authorised to broadcast on cable in Bavaria, and was later able to
reach a national audience via satellite. RTL plus Fernsehen GmbH & Co KG (the
applicant) tried to stop the programme from being shown on cable in Bavaria by
seeking a provisional injunction from the Bavarian Administative Court, ordering
the licensing authority (BLM) to prohibit provisionally the teleshopping
programmes being fed into the Munich and Nuremberg cable networks - but was
unsuccessful in the initial proceedings. The court considered that dissemination of
the teleshopping channel was unlawful, but decided that the applicant was not
entitled to bring an application (IRIS 1996-1:5). This decision was reversed on
appeal, and dissemination of the teleshopping channel was prohibited by order of
the Bavarian Administrative Court.

H.O.T. and the BLM brought a constitutional appeal against this decision, and also
applied for a provisional order suspending its enforcement until the appeal had
been decided. This application was granted by the Bavarian Constitutonal Court.
Since it did not consider the constitutional appeal either manifestly founded or
unfounded, its decision was based solely on the possible effects of making or not
making the order. On the one hand, the consequences of refusing to make the
order, even if the constitutional appeal was later upheld, had to be considered. On
the other, the consequences of making the order, even if the appeal was later
dismissed, also had to be considered. When it reviewed the possibilities, the court
decided that the advantages of making a provisional order outweighed the
disadvantages. It argued that, if no order were made, H.O.T.'s programme would
have to be withdrawn immediately. If the constitutional appeal was finally
successful, H.O.T.s' broadcasting freedom might well have been irreparably
violated in the meantime. It would also have sustained financial losses, which
could scarcely be made good either. On the other hand, RTL plus Deutschland
Fernsehen GmbH & Co KG, as the applicant in the initial proceedings, would suffer
no serious damage if H.O.T. continued broadcasting until the constitutional appeal
was finally decided. (Volker Kreutzer, Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



Beschluß des Bayerischen Verfassungsgerichtshofs vom 22. Dezember
1995, Vf. 123-VI-95, Vf. 124-VI-95

Decision of the Bavarian Constitutional Court of 22 December 1995, Vf. 123-VI-95,
Vf. 124-VI-95.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


