
[DE] Media Law Reservations about
Springer/ProSiebenSat.1 Merger
IRIS 2006-2:1/13

Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 10 January 2006, the Kommission zur Ermittlung der Konzentration im
Medienbereich (Commission on Concentration in the Media - KEK) decided that it
could not approve the proposed merger between Axel Springer AG and
ProSiebenSat.1 Media AG.

The procedures (nos. KEK 293-1 to 293-5), which were submitted to the KEK on 8
and 17 August 2005, concern Springer's buy-out of ProSiebenSat.1 (see IRIS 2005-
9: 8). The takeover is also being investigated by the Bundeskartellamt (Federal
Cartel Authority), which has already stated that the merger is likely to be
prohibited.

The KEK acts on behalf of the responsible Landesmedienanstalten (Land media
authorities). In this particular case, these are the supervisory bodies in Bavaria
(BLM), Berlin-Brandenburg (mabb) and Rhineland-Palatinate (LMK). According to
Art. 36.1.2 of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agreement -
RStV), the KEK is particularly responsible for investigating whether changes in
ownership relations (Art. 29 RStV) are likely to threaten plurality of opinion. Such
changes should only be deemed acceptable if a licence could still be issued in the
changed circumstances, (see Art. 29.3 RStV). According to Art. 26.1 RStV, a
licence may not be granted if the new undertaking acquires a controlling
influence. KEK decisions, according to Art. 37.1 (in connection with 37.3) RStV, are
binding on the other organs of the responsible Land media authorities. This does
not affect the right of the body of the Land media authority concerned that is
responsible for licensing decisions (and the approval of changes in ownership
relations) to refer the matter to the Konferenz der Direktoren der
Landesmedienanstalten (Conference of Directors of the Land Media Auhtorities -
KDLM) within one month of the KEK's decision.

In the present case, the KEK decided that the merger would give the undertaking
a controlling influence. It based its decision on the "material fact" referred to in
Art. 26.1 RStV, after noting that, on account of the 22.06% viewer rating of the
programmes attributable to ProSiebenSat.1 Media AG (in the reference period
August 2004-July 2005), the assumption described in Art. 26.2 RStV did not apply.
However, it states that Art. 26.2 acts as a model and shows "that the national
television viewer rating is a central criterion for deciding whether a controlling

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



influence is produced". The KEK then examined whether the combination of the
undertaking's television and other media activities would give it a controlling
influence.

The KEK mentions the other media markets that should be taken into account.
These other markets are relevant firstly if they are either significant to the
formation of public opinion ("public markets") or likely to strengthen the influence
acquired through television. Secondly, it also depends on the extent to which the
market is comparable with national television ("relationship"). The degree of
relationship depends on "the comparable features of the service that have the
potential to influence public opinion". According to the case-law of the
Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court), these are "primarily"
suggestive power, breadth of impact and topicality.

Daily newspapers, in the KEK's view, form a particularly closely related market.
Here, the KEK expressly deviates from the cartel law point of view the grounds
that it is following the provisions of the Rundfunkstaatsvertrag, which takes
viewer ratings into account for national television without distinguishing between
different genres or distribution methods. In order to calculate viewer ratings, the
KEK applies a "conversion factor" of two-thirds of television viewer ratings. The
“Bild” newspaper's 26% share in the overall daily press market is therefore
converted into a viewer rating of 17%.

Other shareholdings of Axel Springer AG which are particularly relevant to the
investigation are in the markets for programme guides, public interest magazines,
radio and online content.

In total, the company's cumulative viewer rating is calculated at 42%.

The undertaking's projected influence over public opinion is not sufficiently
reduced by "circumstances designed to increase plurality". The KEK points out
first of all that the regional window programmes currently broadcast by Sat.1 do
not fulfil the conditions laid down in Art. 25.4 RStV (version in force following the
8th amendment). However, even if these conditions were considered met, and
taking into account the provision of transmission time for third parties, the
resulting 5% bonus would not be sufficient to prevent a controlling influence.

Secondly, the KEK states that Springer was not prepared to give up its plan to
acquire ProSieben or Sat.1, the channels with the widest audience amongst those
of the group being taken over.

Thirdly, even if other measures were taken to increase plurality, the merger would
still be questionable from a media law perspective. Various models for creating an
advisory council have been discussed. Springer rejected a proposal outlined by
the KEK for such a body with extensive powers, including in economic matters, in

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



relation to Sat.1, for example. In addition, neither the advisory council model
proposed in Art. 32 RStV nor the advisory council suggested by Springer, covering
all broadcasters, could be considered acceptable.

As mentioned above, any of the Land media authorities concerned could refer the
matter to the KDLM before the deadline. The KDLM would have to give its decision
within three months. Otherwise, the KEK's decision will remain binding.

Pressemitteilung der KEK zum Beschluss vom 10. Januar 2006

http://www.kek-online.de/cgi-bin/resi/i-presse/362.print

KEK press release concerning the decision of 10 January 2006

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

http://www.kek-online.de/cgi-bin/resi/i-presse/362.print


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


