
[DE] Rulings on Separation Principle for Radio and
Internet
IRIS 2005-9:1/10

Sonnia Wüst
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In July 2005, the Berlin Kammergericht (Supreme Court) and Landgericht (District
Court - LG) ruled in two cases on the media law principle of separation between
editorial content and advertising.

The Kammergericht granted an application brought under competition law by a
local radio broadcaster for an injunction against the supplier of the disputed
programme. The dispute concerned an interview with the owner of a local meat
company, produced by the defendant and broadcast by the claimant. The court
ruled that the interview breached competition law, since it amounted to
surreptitious advertising under Articles 3 and 4.3 of the Gesetz gegen den
unlauteren Wettbewerb (Unfair Competition Act - UWG) and Articles 3 and 4.11
UWG in conjunction with Articles 2.2.2 and 7.6 of the Rundfunkstaatsvertrag
(Inter-State Broadcasting Agreement - RStV). The court decided that, even though
there was no proof that money had changed hands or that there was any direct
connection with a newspaper advertising campaign, the law on fair competition
had been broken on the grounds that consumers regularly attached greater
importance to editorial content than to advertising that was clearly identifiable as
such. It was true that editorial reports on companies could have a certain
advertising effect. In this case, however, the repeated references to the company
name, the presenter's complimentary remarks ("Pleasure here has a specific
name: Landfleischerei K.") and the concluding recommendation ("Why not simply
call in to Landfleischerei K. or visit the website..."), constituted more than factual
information and amounted to unequivocal praise of the company concerned.
Alongside the highly suggestive nature of the journalistic report, the court held
that competition rules had been breached because other companies might be led
to expect similar treatment if they advertised on the defendant's radio station.

Meanwhile, the Berlin District Court also found that Articles 3 and 4 UWG had
been breached, this time in conjunction with Article 7 of the Teledienstegesetz
(Teleservices Act), by the Internet edition of the Bild-Zeitung. The court ruled that
the hyperlink to the defendant's sales promotion page, under the slogan " Volks-
Seat ", did not sufficiently meet the need for separation of editorial content and
advertising. Such a link, which led from an editorial page to an advertisement,
should be designed so that users could recognise that they were being directed to
an advertisement. Even though Internet users were accustomed to seeing
advertising and more liberal rules should therefore be applied, it was

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



unacceptable that the nature of the advertisement was only revealed when the
link was used.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


