£

=
e

% IRIS Merlin

[AT] Public-service Broadcasting in the Spotlight

IRIS 2005-9:1/6

Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/Brussels

In late July 2005 the Verband Osterreichischer Privatsender (Austrian Commercial
Broadcasters' Association - VOP) made a complaint to the European Commission
asking it to investigate the public-service programming remit of Osterreichischer
Rundfunk (the Austrian public-service broadcaster - ORF) as well as ORF's
financing from advertising revenue and licence fees, and its involvement in the
specialist channel TW1. The VOP claimed that ORF itself determined the level of
licence fees without any external supervision. It also complained that exclusive
rights to cover winter sports organised by the Osterreichische Skiverband
(Austrian Ski Association) had not been put out to tender, but had simply been
awarded to ORF over a lengthy period of time.

In early 2005 the Commission announced that it would consider a closer review of
ORF's activities only at a later date. Nonetheless, it had asked the Austrian
Federal Government for details of ORF's remit and what its online activities
actually involved.

ORF has countered by pointing out that it is legally bound by the requirements of
the so-called Financial Transparency Directive (as amended by Directive
2000/52/EC). It also argues that its Internet activities fall within its public-service
remit, there being no provision in the legislation that would restrict it to purely
programme-related activities. This meant that its online service could carry a wide
range of information.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



