
[FR] CSA Serves another Formal Notice on Eutelsat
IRIS 2005-3:1/18

Amélie Blocman
Légipresse

In continuation of the case of Al Manar TV (see IRIS 2005-1: 12), the CSA (Conseil
supérieur de l'audiovisuel - audiovisual regulatory body) served formal notice on
10 February on the satellite operator Eutelsat to stop broadcasting the television
service Sahar 1. The channel is edited by the Islamic Republic of Iran
Broadcasting Company, which is established in Iran; it is not subject to any type of
control by another European Union Member State and is broadcast by Eutelsat
without being covered by any agreement with the CSA, in violation of Articles 33-
1, 43-2 and 43-4 of the Act of 30 September 1986). In December and January the
television service broadcast episodes of a series presenting firstly Israelis and
Jews in a systematically demeaning fashion, and secondly the murder using
methods verging on the barbaric act of a Jewish man who had the temerity to
marry a non-Jewish woman. As the CSA emphasised in its formal notice,
broadcasting this programme was all the more shocking in that it was actually an
episode in the series broadcast on the Al Manar channel that had been at the
origin of the proceedings the CSA's Chairman had brought before the Conseil
d'État. The CSA also noted that a programme had been broadcast on 3 February
which included ten minutes speaking time by Robert Faurisson, presented as a
"French historian", who was able to expound the revisionist theories for which he
had been convicted by the French courts without ever being contradicted.

The CSA, recalling that under Article 42 of the Act of 30 September 1986 it may
serve formal notice on operators of satellite networks to abide by the obligations
imposed on them by the texts of legislation and regulations and by the principles
defined in Articles 1 and 3-1 of the Act (protection of human dignity and
safeguarding of public order), notes that Eutelsat's broadcasting of the Sahar 1
channel is contrary to respect for human dignity in the programmes it broadcasts,
in that these contain incitement to hatred and racial violence. Formal notice was
therefore served on Eutelsat for it to cease broadcasting the channel within one
month of the date of notification of the decision.

Décision n° 2005-54 du 10 février 2005 mettant en demeure la société
Eutelsat, JORF, 11 février 2005

Decision no. 2005-54 of 10 February 2005 serving formal notice on the company
Eutelsat, published in the official gazette (JORF), 11 February 2005

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


