% IRIS Merlin

=

[FR] Eutelsat Must Stop Broadcasting Al Manar TV

IRIS 2005-2:1/21

Amélie Blocman
Légipresse

Does the order in an urgent matter issued by the Conseil d'Etat on 13 December
2004 ordering Eutelsat to stop broadcasting the television channel Al Manar mark
the end of the channel being broadcast in Europe? This is not the first time that
the regulatory authority (Conseil supérieur de l'audiovisuel - CSA) has applied to
the Conseil d'Etat, on the basis of the new Article 42-10 of the amended Act of 30
September 1986 introduced by the Act of 9 July 2004, on this subject, because of
the Lebanese channel's broadcasting of programmes of an anti-Semitic nature
(see IRIS 2004-9: 11). The television channel had seemed to want to "fall into line"
with the national regulatory prescriptions, as demonstrated by its signature of a
very strict agreement with the CSA on 19 November. Less than two weeks later,
however, the CSA, identified a number of broadcasts that constituted serious
breaches of the agreement, and served notice on it to abide by its obligations.
The CSA also referred the matter urgently once again to the Conseil d'Etat (see
IRIS 2005-1: 12). This second order is instructive, firstly because it sets out clearly
the scope of the new procedure made available to the CSA's Chairman by Article
42-10 for applying to the courts in an urgent matter against operators of satellites
broadcasting extra-European channels. The company that produces Al Manar TV
claimed in its defence that the signature of the agreement with the CSA barred
use of the procedure in an urgent matter. It also claimed that, since the CSA had
instigated administrative sanction proceedings (service of official notice) on the
basis of Articles 42 to 42-7 of the Act of 30 September 1986, an urgent court case
could not be brought in respect of the same facts. The Conseil d'Etat, however,
considered that, on the contrary, proceedings in an "urgent audio-visual matter" -
the scope of which was broadened by the Act of 9 July 2004 - could be brought,
regardless of whether or not the television operator had signed an agreement
with the CSA. Similarly, the two procedures (CSA administrative sanction and
urgent court proceedings), which had different purposes, could be instigated
simultaneously. After setting aside the procedural arguments put forward by the
TV channel, the Conseil d'Etat noted that, despite the warnings issued by the CSA
and after its signature of the agreement with the CSA, Al Manar had continued to
edit a number of broadcasts with content that was blatantly in contradiction with
the provisions of Article 15 of the Act of 30 September 1986 prohibiting the
broadcasting of any programme containing incitement to hatred or violence on
the basis of religion or nationality. In view of the risk this constituted for
maintaining public order, the presiding officer of the Conseil d'Etat 's disputes
board therefore enjoined the company Eutelsat, whose satellite capacity was

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



ﬂ%ﬁE]RIS Merlin
being used for broadcasting Al Manar, to stop such broadcasting within 48 hours.
At the same time the CSA, noting that the official notice it had served on the
channel to abide by its agreed undertakings had had no effect, embarked on a
sanction procedure that resulted in the termination of the agreement on 17
December 2004. The following day, the United States announced that it was
classifying the channel as a terrorist organisation, and as a result it was
immediately removed from American screens.

Conseil d'Etat (ordonnance de référé), 13 décembre 2004, CSA c/ Al
Manar TV Libanese communication group) et autres

http://www.legifrance.gouv.fr/

Conseil d'Etat (order in an urgent matter), 13 December 2004, CSA v. Al Manar TV
(Lebanese Communication Group) et al.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.legifrance.gouv.fr/

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



