£

T
i

% IRIS Merlin

[AT] Constitutional Court Allows Bundesliga Short
Reporting

IRIS 2005-2:1/8

_ . . Sonnia Wiist
Institute of European Media Law (EMR), Saarbruicken/Brussels

In December 2004, the Austrian Verfassungsgerichtshof (Constitutional Court -
VfGH ) decided not to allow a complaint from ATV-Privatfernseh GmbH (ATV) to
have suspensive effect. As a result, Osterreichische Rundfunk (the Austrian public
service broadcaster - ORF) may continue broadcasting short reports about the
Austrian Bundesliga football matches for the time being. ATV had complained
about the decision of the Bundeskommunikationssenat (Federal Communications
Office - BKS ), to allow ORF to broadcast a 90-second report on each matchday
(see IRIS 2005-1: 7), and requested that the effect of the decision be deferred.
However, the Court did not grant this request on the grounds that the public
interest in the fulfilment of the ORF's legal programming remit, which includes
sports reporting, outweighed the disadvantages cited by ATV, which where based
on a contract it had signed with pay-TV broadcaster Premiere .

Decision of the Federal Communications Office (BKS) of 9 September 2004, GZ
611.003/0023-BKS/2004

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



