% IRIS Merlin

[AL] Broadcasting License of Shijak TV Withdrawn

IRIS 2005-2:1/6

Hamdi Jupe
Albanian Media Monitoring Center

On 23 December 2004 the Keshilli Kombetar i Radioteleviziove (National Council
of Radio and Television, NCRT), the highest regulatory authority for private radio
and TV stations, decided to withdraw the broadcasting license of the private TV
station Shijak TV. Shijak TV is the first private TV station in Albania. It is owned by
the Company Media + and it started broadcasting on 20 December 1995. It was
also the first Albanian private TV station that could be received in Europe on
satellite since July 2003. The Press Release of the NCRT stated that the license
was withdrawn due to repeated broadcasting of different pirate TV programs
taken from foreign TV stations, as well as for the non-payment of the fee for the
broadcasting license during 2003. Shijak TV, though it had been the subject of
penalties, continued transmitting pirate programs. The President of Shijak TV
declared that the station will take court action against the decision of the
Albanian NCRT. The decisions taken by the Albanian NCRT can be appealed in
court. The Albanian Forum for Free Media, a local association for the protection of
the rights of journalists, publicly declared that it considered the decision of the
Albanian NCRT a "tendentious decision", taken just before the parliamentary
elections in Albania.

Decision of the National Council of Radio and Television of the Republic of Albania
to withdraw of the TV license of Shijak TV, 23 December 2004
Verfassungsgerichtshof (Constitutional Court), 7 October 2004

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



