% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: A Plication b
Osterreichischer Rundfunk Declared Inadmissible

IRIS 2004-10:1/2

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights, in a decision of 25 May 2004, has come to
the conclusion that Austria has not violated Article 10 of the Convention by
prohibiting in 1999 the Osterreichischer Rundfunk (ORF) from publishing pictures
of a person (B.) showing him as an accused during the well known letter-bomb
campaign proceedings of some years before. B. had started proceedings in 1998
against the ORF requesting that the broadcasting company be prohibited from
publishing without his consent pictures showing him as an accused in the
courtroom, referring to the letter-bomb campaign without mentioning his final
acquittal or if the impression was created that he was a neo-Nazi, was convicted
of offences under the National Socialism Prohibition Act without mentioning that
the imposed sentence had already been served or that he had been released on
parole in the meanwhile. The Vienna Commercial Court and the Vienna Court of
Appeal dismissed B.'s claims, arguing that B's interests were not infringed by the
neutral disclosure of his picture, that no impression was given that he had been
convicted of participating in the letter-bomb assassinations, and that he had
indeed been convicted of a serious crime. Therefore, B. could not enjoy unlimited
protection of his identity. On 1 June 1999, the Supreme Court however was of the
opinion that the publication of B.'s picture by ORF had obviously interfered with
his interests as it reminded the public of B.'s court appearance three years after
his trial and his release on parole. The Supreme Court decided that there was no
longer a public interest in having B.'s picture published and ordered the ORF to
refrain from publishing or disseminating B.'s pictures without his consent showing
him in the courtroom in the circumstances mentioned above.

The ORF complained under Article 10 of the Convention that the Supreme Court's
judgment violated its right to freedom of expression. Without deciding on the
Government's interesting preliminary objection contesting the ORF's locus standi
within the meaning of Article 34 of the Convention (the applicant as a public
broadcasting organisation being a governmental organisation), the Court
unanimously reached the conclusion that the imposed measure by the Austrian
Supreme Court did not violate Article 10 of the Convention and declared the
application by the ORF inadmissible. The Court emphasizes the difference
between the present case and the findings in the case of News Verlags GmbH &
CoKG v. Austria (ECourtHR 11 January 2000, Appl. 31457/96, see IRIS 2000-2: 2),
as the Austrian courts in that case had issued a total prohibition on publication of
B.'s picture by News Verlags, whereas in the present case the ORF was only

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

prohibited from doing so in a specific context. Furthermore, the report in the News
Verlags case was published at a time when the pending criminal proceedings
against B. were to be considered as a matter of great public interest. In the
present case there was no public interest involved in the publication of the picture
of B. and there was no need for another public stigmatisation. The Court is of the
opinion that the private interest of B. in seeking to reintegrate himself into society
after having been released on parole outweighed the public interest in the
disclosure of his picture by the media. The Court also found that the prohibition at
issue could not be described as amounting to a general prohibition against
publishing B.'s picture and therefore found that the measure was also
proportionate to the aim pursued within the meaning of Article 10 of the
Convention. The complaint by ORF was considered manifestly ill-founded and
hence declared inadmissible.

Decision of 25 May 2004 by the European Court of Human Rights (Fourth
Section), as to the admissibility of Application no. 57597/00 by
Osterreichischer Rundfunk against Austria

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-23942

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-23942

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



