
Court of First Instance: TV 2 Brings Commission
Decision Before the Court of First Instance
IRIS 2004-8:1/2

Elisabeth Thuesen
Law Department, Copenhagen Business School

By a decision of 19 May 2004, the European Commission ordered the Danish
State-owned limited broadcasting company TV 2 to pay back excess State
compensation of DKK 628.2 million, received during the period 19952002 (see
IRIS 2004-7: 4). In July 2004, first the Danish Government and thereafter TV 2,
decided to bring the Commission's decision before the EC Court of First Instance.
The plaintiffs invoke the Protocol on the System of Public Broadcasting in the
Member States annexed to the Amsterdam Treaty, which provides that "[t]he
Treaty provisions shall be without prejudice to the competence of the Member
States to provide for the funding of public service broadcasting insofar as such
funding [...] does not affect trading conditions and competition in the Community
to an extent which would be contrary to the common interest". This means that it
is left to the Member States to determine in which way public service
broadcasting is financed as long as the financing is in compliance with EC rules.
The Danish Government and TV 2 assert that the Danish system of mixed
financing commatter, not subject to interference from the EC authorities as it
does not  according to their opinion  offend EC rules.

Also the commercial broadcasting company TV DANMARK A/S  which originally
started the conflict by bringing the complaint before the Commission asserting
that the Danish State's support to the broadcaster TV 2 was incompatible with EC
rules as it distorted competition between Member States  has decided to appeal
the Commission's decision to the Court of First Instance. Through the appeal, TV
Danmark is broadening its claim to cover, in addition to the period 1995-2002 (for
which the Commission has already decided that TV 2 received excessive State
support), the years 2003 and 2004, in which TV 2 also allegedly received excess
State support. By enlarging the period of reference for the State support granted,
the original claim of DKK 628.2 million (EUR 84.4 million) has been augmented by
a further DKK 220 million of excess State support for the years 2003 and 2004.
Furthermore, the commercial broadcasting company TV 3/Viasat has decided to
bring a claim before the Court of First Instance alleging that TV 2 has been able to
sell television advertising for dumping prices because of the State support, to the
detriment of TV 3.

The Minister of Culture has opened negotiations with the European Commission
regarding the permission to refinance TV 2 in order to avoid bankruptcy of the
broadcaster as the Danish Government intends to sell the State's shares in TV 2

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



for the purpose of making the company an entirely privatised, commercial
broadcaster. Now, the case brought before the Court is expected to postpone and
complicate the plans of the government.

"Regeringen indbringer TV2 afgørelsen for EF-Domstolen", 01.07.2004

http://www.kum.dk/sw14004.asp

Press release of the Ministry of Culture of 1 July 2004, The Government brings the
TV 2 decision before the EC Court of Justic)

TV 2 / medienyt, 30.07.2004 p. 1 - 2: TV 2 går til EF-Domstolen; TV
Danmark udvider EU-sagen

http://gfx.tv2.dk/info/TV2medienyt30-07-04.pdf

TV 2 / medianews of 30 July 2004 p. 1 - 2: TV 2 goes to the EC Court of Justice and
TV Danmark enlarges the EU-case

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://www.kum.dk/sw14004.asp
http://gfx.tv2.dk/info/TV2medienyt30-07-04.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


