
[FR] The Right to Sports News in Multicasting
IRIS 2004-5:1/13

Amélie Blocman
Légipresse

In 1992, in accordance with the terms of a code of good conduct drawn up by the
CSA (Conseil supérieur de

l'audiovisuel  audiovisual regulatory body) provisions were integrated into the Act
of 16 July 1984 with a view to better reconciling the public's right to information
and the television channels' exclusive holding of rights to broadcast sport events.
Thus Article 18-2 of the amended Act provides that the vendor or acquirer of the
right to exploit a sports event may not oppose the broadcasting by other
audiovisual communication services of brief extracts taken free of charge from
the images produced by the rights-holding service(s) and freely chosen by the
non-rights-holding service broadcasting them. When broadcasting free of charge
during news programmes in this way, there must at all times be sufficient
identification of the audiovisual communication service that holds the rights for
the event in question.

In practice, in the absence of implementing regulations for these provisions, the
question arises of the extent of the notion of "brief extracts". This was the case in
the dispute before the Court of Appeal in Paris between the continuous sports
news channel L'Equipe TV, broadcast by cable and satellite, and the private
terrestrially-broadcast general channel TF1. TF1 had bought for EUR 168 million
exclusive rights to broadcast in France 64 matches in the football World Cup
series. L'Equipe TV had broadcast numerous extracts, the total duration of which
exceeded one-and-a-half minutes per day of the competition and thirty seconds
per match, and the source of the images was not indicated. More specifically, the
Court was being called upon to consider the matter of adapting the notion of
"brief extracts" to the context of multicasting.

The Court recalled initially that the CSA's code of good conduct and parliamentary
work indicated that one-and-a-half minutes was commonly accepted as the
exception to exclusivity. This amount of time applied to each day of the
competition, and each match extract should be limited to thirty seconds.
However, while this double limitation was appropriate for general channels with a
limited number of news programmes each day, the Court felt it was not
appropriate to the way the continuous news channels operated as, in view of the
frequency of broadcasting news programmes, this resulted in the de facto
multicasting of the extracts. For multicast channels, which included L'Equipe TV,

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



the Court felt that information rights would be protected by limiting the broadcast
of a "brief extract" as it had already been defined to one showing every four hours
per period of twenty-four hours.

The Court also felt that by broadcasting more than two hours of exclusive TF1
images without the least indication of their origin the sports channel had acted
wrongfully and its liability was incurred. The same also applied to the circulation
of leaflets referring to full coverage of the World Cup to promote the sale of
advertising space. L'Equipe TV was therefore ordered to pay TF1, in compensation
for the prejudice suffered, the sums of EUR 400,000 for the multicasts, EUR
50,000 for the lack of acknowledgement of source, and EUR 30,000 for the
commercial advertising.

The anticipated forthcoming adoption of the decree containing the list of events of
major importance does not affect this dispute, as TF1 is not a restricted-access
channel. As a result, there is nothing to prevent the opening match, the semi-
finals and the final of the World Cup being shown to the entire population of
France.

Cour d'appel de Paris (4 chambre, section A), 28 janvier 2004, l'Equipe
TV c/ TF1

Court of Appeal of Paris (4th chamber, section A), 28 January 2004, L'Equipe TV v.
TF1

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


