
[DE] TV Programme Did Not Breach Legal Advice Act
IRIS 2004-5:1/8

Rainer Großhans
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a decision of 15 January 2004, the Bundesverfassungsgericht (Federal
Constitutional Court) quashed the rulings of the lower instance courts condemning
private TV broadcaster RTL for giving unauthorised legal advice.

The case concerned a dispute involving RTL plus Deutschland Fernsehen GmbH &
Co. KG and the transmission of several episodes of the programme " Wie bitte ".
In one report, an argument between a haulage firm and the firm M. was
discussed, concerning, inter alia, invoices for a telephone connection and the use
of a so-called Twincard. RTL's production company wrote to firm M., asking for
further information on the use of the Twincard. In another episode, the
programme acted on behalf of a family that had been delivered a faulty chest of
drawers. The character known in the programme as " Mahnman " visited the
furniture company and explained the facts of the case through a megaphone
outside its headquarters. A member of the firm's staff later promised that a
replacement item in perfect condition would be delivered immediately.

The plaintiff in the original proceedings, a lawyer, claimed that these reports
breached an undertaking made by RTL that it would not get involved in legal
matters on behalf of third parties in the sense of the Rechtsberatungsgesetz
(Legal Advice Act). He claimed DEM 40,000 (approx. EUR 20,000) from the
broadcaster. The lower courts upheld the complaint. RTL's complaint that these
decisions infringed the Constitution was upheld. The protection offered by Art.
5.1.2 of the Grundgesetz (Basic Law) covered programmes such as the one in
question. By the aforementioned undertaking, RTL had not relinquished any of its
basic rights. There was no reason why it should not broadcast programmes unless
it had got involved in legal matters on behalf of third parties in the sense of the
Rechtsberatungsgesetz. Although on the one hand there was no reason to
complain about a breach of the Rechtsberatungsgesetz at the general abstract
level, on the other hand the courts had not taken sufficiently into consideration
the scope of the freedom of broadcasting enshrined in Art. 5.1.2 of the Basic Law.
It was true that a letter sent for the purposes of journalistic research and an
invitation from the media to stop breaking the law represented involvement in
legal matters on behalf of third parties in the sense of the Rechtsberatungsgesetz.
However, under the terms of Art. 5.1.2 of the Grundgesetz, it was necessary to
determine the main purpose of these actions. It was therefore necessary to clarify
whether enforcement of the law was the main priority, particularly whether RTL
had been directly involved in legal matters, or whether the primary emphasis was

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



the journalistic coverage of a case for broadcast on television. However, the
Oberlandesgericht Köln (Cologne Court of Appeal) had not adequately considered
this question. Its ruling was therefore quashed and the case was referred back.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


