% IRIS Merlin

=

[DE] Discussion on Broadcasting Time for Independent
Third Parties, Part 2

IRIS 2004-2:1/18

Jan Peter MiiSig
Solicitor, Dusseldorf

In a decision of 15 December 2003 the Lower Saxony Oberverwaltungsgericht
(Administrative Court of Appeal OVG) also dismissed the appeal by the
production company, Focus TV Produktions GmbH (Focus TV), against the first
instance decision by the Hannover Administrative Court. Focus TV had lodged an
application for temporary relief from the decision to award its competitor, the
Development Company for Television Programs (DCTP), a licence as an
independent third party for programmes broadcast by RTL Television (see IRIS
2004-2: 9, supra).

The application for the re-establishment of the suspensive effect of the objection
against the licensing of the DCTP was unsuccessful. The OVG dismissed it as ill-
founded. The relevant regulatory body, the Lower Saxony Regional Media
Authority, had merely satisfied the purely formal requirements regarding reasons
set out in section 80, paragraph 3, first sentence of the
Verwaltungsgerichtsordnung (Administrative Courts Act VwGO). It had argued in
its decision that it would be contrary to the public right to the protection of the
diversity of opinion if an objection by a competitor had suspensive effect.
Furthermore, the immediate execution of the decision had had to be ordered in
the interests of the window programme organiser, whose livelihood may
otherwise have been threatened. There had also been a threat to its
independence, for if it had not been licensed as an independent third party within
the meaning of section 31 of the RstV, then it would have relied on the
programming decisions of the main programme organiser. The OVG did not
examine the substantive merits of this reasoning, as there was no provision for
this in section 80, paragraph 3, first sentence of the VwGO.

In the Court's opinion, the question as to who should be held liable under sections
31, paragraph 3 and 28 of the RstV, owing to the complex company law
participation structures of Spiegel TV, which provides some of the material
broadcast by DCTP, required some clarification in the main proceedings. It was
also left until the main proceedings to examine the question of whether the
supplier of a substantial share of the broadcasting time of a window programme
organiser could be regarded in itself as an organiser within the meaning of section
31 paragraph 3 of the RStV. The varying choice of words in section 31 of the RStV
would tend, however, to argue against such an interpretation.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



