% IRIS Merlin

=

[DE] Discussion on Broadcasting Time for Independent
Third Parties, Part 1

IRIS 2004-2:1/17

_ Michel Knopp / Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbruicken/Brussels

The entry into force on 1 January 1997 of the Rundfunkstaatsvertrag (the
Agreement between the Federal States on Broadcasting RstV), in the form of its
third amendment, introduced new rules on the protection of diversity of opinion
into Germany's broadcasting regulations. Part of this series of standards was a
measure to attribute broadcasting time to third parties as a means of ensuring
diversity (see IRIS 1997-2: 13 and IRIS 1997-3: 13). These so-called third parties
are required to be totally independent of the main programme organiser. Under
section 31, paragraphs 1 and 3 of the RstV, the makers of the window programme
must be editorially independent from those of the main programme. The cause of
the current administrative disputes is the renewed licensing of third-party
suppliers in Rhineland-Palatinate and Lower Saxony, against which the defeated
co-applicant, Focus TV Produktions GmbH (Focus TV), has objected.

Just recently, the Rhineland-Palatinate Oberverwaltungsgericht (Administrative
Court of Appeal OVG) has given two decisions on applications for temporary
relief, in which, in considering the question of the independence of the
Development Company for Television Programs (DCTP) from the broadcaster, SAT
1, the Court gave more thorough consideration to the meaning of the concept of
programme organiser. In connection with this case, it said that it might be
plausible to argue that mere formal criteria such as being a licence holder might
not be enough to judge whether a company was a programme organiser. Much
more consideration had to be given to the material criterion of responsibility for
programme making. It was not possible, at least where radio programmes which
were the result of joint activities were concerned, to establish exactly where this
responsibility lay without some further investigation. The organiser should at any
rate be in charge of programme-making itself. In one of the decisive cases (2 B
11374/03.0VG), the DCTP had not actively made programmes itself but left this to
Spiegel TV GmbH (its co-operation partner), giving it complete editorial
independence. Actual programmes seemed to the Administrative Court of Appeal
to raise doubts about the DCTP's status as a programme organiser. However, it
was prepared to accept that the co-operation agreement between the DCTP and
Spiegel TV GmbH might have conferred the requisite organising role on the DCTP
if it had reserved final decisions on programming for the DCTP according to the
so-called editor's principle. This was, however, yet to be decided in the main
proceedings.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

In the other case (2 B 11372/03.0VG), the DCTP had pieced together its third-
party broadcasting time from various cultural contributions, which it itself had not
made. In this case however, unlike that of the co-operation with Spiegel TV, the
OVG allowed the benefit of the doubt as to the actual responsibility for
programme content to play in favour of the DCTP. This would apply so long as no
more precise proof arose concerning the internal decision-making processes
between the DCTP and its co-operation partners, making it clear that the DCTP
was no more than a "clearing house".

As a result, the Rhineland-Palatinate LPR's licensing decisions still stood. The
Administrative Court of Appeal said that in the main proceedings, there could be
scope to look into the questions raised by Focus TV concerning the DCTP's
independence. It was argued that under concentration law, there was a
dependent relationship between the licence holder and the holder of a licence for
the broadcast of nationwide television, RTL Television GmbH.

Beschliisse des OVG Rheinland-Pfalz vom 6. November 2003,
Aktenzeichen 2 B 11372/03.0VG und 2 B 11374/03.0VG

Decisions of the Rhineland-Palatinate Administrative Court of Appeal of 6
November 2003, Cases nos. 2 B 11372/03.0VG and 2 B 11374/03.0VG

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



