
[AT] Complaint Made by the ORF Rejected by the
Constitutional Court
IRIS 2004-1:1/45

Rainer Großhans
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a finding dated 5 December 2003 the Verfassungsgerichtshof (Constitutional
Court - VfGH) stated that a violation of constitutionally guaranteed rights of the
Österreichischer Rundfunk (Austrian public service broadcasting organisation -
ORF) could not be declared on the basis of the establishment of failure to meet
the objectivity requirement.

The background to the proceedings was the recording of a gala event for the
conferring of a drama award, which was broadcast by the second ORF television
channel (ORF 2) in October 2002. During the event the laudator had vehemently
attacked the government and, in particular, the Federal Chancellor. Then, the
presenter had expressed her hope that the elections, due to take place in
November 2002, should not descend into the usual `pantomime'.

After transmission, in the competent Bundeskommunikationssenat (Federal
Communications Board - BKS) a complaint was lodged under § 36 (1) Item 1 letter
b), the ORF Act, asserting a breach of the ORF's duty to provide independent,
impartial and objective information in accordance with § 10, (4) and (10), the ORF
Act. In an administrative decision the Communications Board found that the ORF
had failed to fulfil the programming remit in § 4 (5) in conjunction with the
principles of programming of § 10 (4) and (10), the ORF Act. It had omitted to
make a declaration, immediately after the broadcast, to the effect that the ORF
wished to distance itself from the biased political statements made during the
programme in question in the run-up to the elections. It was against this
administrative decision that the ORF's complaint was directed.

In its judgement the Constitutional Court rejected the complaint against the
Communications Board's decision as being unfounded. The right to broadcasting
freedom as enshrined in Art. 10, the Convention for the Protection of Human
Rights and Fundamental Freedoms (ECHR) was, they said, limited by a twofold
restriction. Firstly, according to Art. 10 (2) ECHR, the exercising of broadcasting
freedom could be subject to certain statutory restrictions. Thus, in their opinion
the Communications Board decision could only have violated Art. 10, the
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms if, by
its being pronounced, a constitutionally unobjectionable legal principle had been
applied in a way which would contradict principles of logics. However, this was
apparently not so. According to the Constitutional Court's established case law,

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



every presentation that is permissible is governed by the statutory requirements
of objectivity, impartiality, plurality and the equal treatment of conflicting ideas,
according to Art. I (2), the Federal Constitutional Act on Broadcasting. Thus,
reporting above all must be objective and impartial; in particular, it must take into
account the diversity of opinions represented in public life. For the achievement of
this goal, the main consideration should be that the programmes for which the
ORF, itself, is responsible, are balanced out against each other. Apparently, in this
situation the result was that different standards were applied to the ORF in its
fulfilment of the objectivity requirement. These standards were configured in
accordance with the nature of the broadcast, and depending on whether a
`programme for which the ORF, itself, is responsible,' was under discussion, as
understood in § 4 (5), the ORF Act, or merely the transmission of programme
content brought in by it from outside. In the Constitutional Court's view, in the
present case there is no evidence to contradict the Communications Board's
opinion whereby the ORF had been very considerably involved in arranging the
drama-award ceremony that it had broadcast. Allegedly it was not unthinkable to
derive a breach of the objectivity requirement from the scenario whereby the ORF
failed to distance itself, in a statement to the television audience immediately
after the award ceremony broadcast, from the opinions expressed during the
programme.

Erkenntnis des Verfassungsgerichtshofes vom 5. Dezember 2003,
Aktenzeichen B 501/03

Finding pronounced by the Supreme Constitutional Court of 5 December 2003,
reference B 501/03

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


