£

T
i

% IRIS Merlin

[AT] Cross Promotion Ban Legitimate

IRIS 2004-1:1/13

_ . Peter Strothmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/Brussels

According to a decision by the Austrian Verfassungsgerichtshof (Constitutional
Court - VfGH), the ban on television advertising of radio stations operated by the
public service broadcaster Osterreichische Rundfunk (ORF) does not violate the
broadcaster's freedom of expression.

In the decision contested by the ORF, the relevant supervisory body, the
Bundeskommunikationssenat (Federal Communications Office), had found that
the broadcaster had infringed Article 13(9) of the Gesetz Uber den
Osterreichischen Rundfunk (Austrian Broadcasting Act - ORF-G) by showing an
advertisement on its TV channel ORF1 for a competition being run by the O3 radio
station. A text showing the broadcast times and logo of the O3 radio station had
appeared, with the text read aloud by a voice over. The ORF argued that the ban
enshrined in Article 13(9) ORF-G, under which cross promotion is unlawful unless
it refers to specific programme content, breached its freedom of expression and
was discriminatory.

In the VfGH's view, the decision did not infringe the rights of the ORF. The Court
ruled that the advertising restrictions, designed to protect private competitors,
were reasonable in accordance with Article 10 of the ECHR. In view of the ORF's
dominant position in the terrestrial TV and radio markets, an absolute ban was a
reasonable means of limiting the resulting synergy effects. The fact that a certain
amount of self-advertising was permitted insofar as individual programme content
could legally be announced did not therefore mean that such restrictions were
unreasonable. Although restricting when and how much self-advertising is allowed
might be a more lenient measure, the structural advantage represented by the
ORF's involvement in the radio and TV markets meant that a total ban was more
appropriate. The ORF's argument that Article 13(9) ORF-G did not refer to a
particular form of advertising, but more generally to "neutral content", was not
convincing. The ban did not concern "pure content", but merely the promotion of
ORF radio and TV channels by the respective other medium. The law defined self-
advertising as measures designed to promote the provision of services. Neutral,
informative references should not therefore be categorised as prohibited
advertising per se.

The VfGH also ruled that the ban was not discriminatory. The ORF's argument that
Article 11.2.1 of the Privatfernsehgesetz (Private Television Act - PrTV-G), banning
so-called cross-ownership of national terrestrial television and radio, was

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

unjustifiably discriminatorya notion which was linked to certain threshold values in
the non-national TV sector - was unconvincing. These provisions were meant to
prevent close interconnections between media; however, the admissibility of
"cross promotion" was not covered by these regulations. In addition, the
continuing dominant market position of the ORF was a practical reason for
differential treatment. Neither had the legislator discriminated against the ORF in
an unobjective way, since foreign broadcasters that were able to practise cross
promotion in the Austrian radio and TV markets without restriction under Austrian
law and which enjoyed a similarly strong market position could apparently be
ignored at the present time.

Erkenntnis des Verfassungsgerichtshofs vom 8. Oktober 2003,
Geschaftszahl B1540/02

Decision of the Constitutional Court, 8 October 2003, case no. B1540/02

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



