
[AT] Decision on Frequency Sharing
IRIS 2003-4:1/8

Peter Strothmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 19 January 2003, the Austrian broadcasting regulatory authority,
KommAustria, decided to reallocate a frequency in the dispute between
Österreichischer Rundfunk (the Austrian public-service broadcasting company -
ORF) and the private channel, PULS CITY TV. From July onwards, when PULS CITY
TV is due to start broadcasting, channel 34 - which is currently used for terrestrial
broadcasting of ORF 2's analogue programmes - will be used for most of the day
in the Vienna area by PULS CITY TV. ORF will only be switched back to for a three-
minute news slot and an evening news programme. KommAustria refused ORF
the further broadcasting time it wanted to use for the parallel transmission of
regional advertising on channel 34. It also held that special programmes which
are of particular regional interest to the population of Vienna (e.g. reports on
elections to the National Assembly and the Landtag), could still be broadcast by
ORF. The equally vexed issue of the compensation to be granted for the joint use
of ORF's broadcasting installations by PULS CITY TV was decided on the basis of a
report drawn up in the course of the proceedings. KommAustria took its decision
with reference to article 19, paragraph 3, read in conjunction with article 5 of the
Privatfernsehgesetz (the Private Television Act). ORF is obliged at times to allow
private operators to use certain frequencies on which ORF programmes are
duplicated. In Vienna this affects ORF 2, which is currently broadcast on two
channels in parallel (including channel 34).

Pressemitteilung der KommAustria vom 24. Januar 2003

Press release by KommAustria of 24 January 2003

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


