% IRIS Merlin

=

[IE] Religious Advertising

IRIS 2003-2:1/17

Marie McGonagle
School of Law, National University of Ireland, Galway

The issue of religious advertising on radio and television arose again in Ireland
towards the end of 2002. Ironically, it happened at a time when a hearing was
pending before the European Court of Human Rights in the Roy Murphy case (see
IRIS 1998-1: 6 and IRIS 1998-7: 9). The hearing in that case, which involved an
advertisement for the showing of a video about the Resurrection, took place in
November 2002, and the decision of the European Court of Human Rights is
expected in February 2003. The ban on religious advertising had formed part of
earlier broadcasting legislation but was modified slightly in the Broadcasting Act,
2001 (see IRIS 2001-4: 9 and IRIS 2001-7: 9). The modification resulted from the
Roy Murphy case and another incident involving the rejection of an advertisement
for the Irish Catholic newspaper. Section 65 of the 2001 Act provides that nothing
in the existing provisions (s.20((4) of the Broadcasting Authority Act, 1960 and
s.10(3) of the Radio and Television Act, 1988) "shall be construed as preventing
the broadcasting of a notice of the fact - (a) that a particular religious newspaper,
magazine or periodical is available for sale or supply, or (b) that any event or
ceremony associated with any particular religion will take place, if the contents of
the notice do not address the issue of the merits or otherwise of adhering to any
religious faith or belief or of becoming a member of any religion or religious
organisation”.

On foot of that amendment, Radio Telefis Eireann (the national public service
broadcaster, RTE) initially accepted advertisements for a campaign, called "Power
to Change", which was backed by prominent business figures. The campaign was
interdenominational and endorsed by the four main Christian churches in Ireland.
The advertisements were described as spiritual in content, rather than religious.
They featured a number of well-known figures, national and international,
promoting religion. RTE, on legal advice, subsequently withdrew its acceptance. It
was believed that the advertisements breached s.65 of the Broadcasting Act,
2001, in that they were not just notices of a religious event (or newspaper,
magazine or periodical), but involved an element of persuasion. The
advertisements invited viewers to call for a free book and CD. Zion Trust, the
group behind the campaign, sought an injunction restraining RTE from breaching
its contract and directing it to broadcast the advertisements. In September 2002,
the High Court refused the injunction on the grounds that to do so would
effectively be disposing of the issues set down for determination by the Court at a
full trial. However, following negotiations between RTE and Zion Trust, a revised
version of the advertisements was accepted and broadcast from the beginning of

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
U

October. The original advertisements had already been accepted and broadcast
by UTV in Northern Ireland and by Sky Television and Channel 4 in the UK; all of
these channels are available in Ireland.

"Broadcasters advised not to air adverts", "RTE refuses to show adverts
for religious group", The Irish Times, 20 September 2002

http://www.ireland.com

"RTE not compelled to run trust ads", "Religious campaign refused order
on TV adverts", The Irish Times, 24 September 2002

http://www.ireland.com

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.ireland.com
http://www.ireland.com

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



