
[DE] Surreptitious Advertising Acquittal Quashed
IRIS 2002-8:1/9

Peter Strothmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

The Oberlandesgericht Celle (Celle High Court of Appeal

- OLG) recently quashed the decision by the Amtsgericht Hannover (Hannover
District Court - AG) to acquit "Big Brother" producer Endemol Entertainment
Productions GmbH (Endemol) on the charge of surreptitious advertising. It
referred the case for review.

The Niedersächsische Landesmedienanstalt (Lower Saxony Regional Media
Authority -NLM) had fined Endemol because its then managing director had
deliberately broadcast surreptitious advertising. During the live broadcast in
question by RTL Television GmbH (RTL), advertising rules had been broken when,
following a telephone call with the manufacturer, the programme presenter had
repeatedly referred to a particular caravan, naming the manufacturer, who had
provided the caravan free of charge (see IRIS 2001-4: 6).

The OLG considered in particular whether Endemol, as the programme producer,
could be treated as a broadcaster in the sense of Article 49 of the
Rundfunkstaatsvertrag (Agreement between Federal States on Broadcasting -
RStV) and therefore be guilty of breaching the ban on surreptitious advertising
contained in Article 7.6.1 of the RStV in connection with No.9 of the Gemeinsame
Richtlinien der Landesmedienanstalten für die Werbung, zur Durchführung der
Trennung von Werbung und Programm und für das Sponsoring im Fernsehen
(Common Guidelines for the Regional Media Authorities on Advertising, the
Separation of Advertising and Programme Material and Television Sponsorship) of
10 February 2000. Concerning this question, the OLG ruled that the concept of
broadcaster as mentioned in Article 49 of the RStV should be interpreted broadly
so as to include the programme producer as well as the actual broadcasting
company. The decisive factor here, as deduced from the case-law of the
Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court), was whether the
producer had the authority to determine the content of the programme and when
it was broadcast, rather than whether it was authorised and licensed in
accordance with the RStV. The OLG criticised the AG for failing to offer sufficient
grounds on matters including the authority held by RTL and Endemol's potential
influence on the programme's content.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



Even if Endemol could not be described as the "broadcaster", the OLG indicated
that it had the legal status of a commissioned body under the terms of Section
9.1.2 of the Gesetz über Ordnungswidrigkeiten (Administrative Offences Act -
OWiG). As such, it could also be responsible under broadcasting law for the
content of broadcast programmes. In contrast to the AG's view, the OLG thought
that the OWiG's definition and system of laws could certainly be interpreted in
such a way that the commissioned body described in the aforementioned
provision could be a legal rather than a natural person. The AG therefore now had
to examine whether Endemol had the relevant level of responsibility that was the
determining factor in this case. To this end, it had to assess whether Endemol had
been able, on its own initiative and without seeking approval from elsewhere, to
take the measures required to prevent the offence taking place.

The OLG also referred back to the AG the question of whether surreptitious
advertising had actually taken place and whether Endemol had been party to a
breach by RTL of the ban on surreptitious advertising.

Urteil vom 23. Mai 2002, Aktenzeichen 222 Ss 34/02 (Owi)

Judgment of 23 May 2002, case no. 222 Ss 34/02 (Owi)

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


